תרומות בלוג צור קשר English
מכון ירושלים ללימודי ישראל
דף הבית    חדשות   ניוזלטר - נובמבר 2010
חדשות
חדשות המכון
כתבו עלינו
מאמרים
ווידאו
מצגות
ניוזלטר
ניוזלטר - יוני 2015
ניוזלטר- ספטמבר 2014
ניוזלטר - יולי 2014
ניוזלטר - מרץ 2014
ניוזלטר - ספטמבר 2013
ניוזלטר - שנתון סטטיסטי לירושלים
ניוזלטר - מאי 2013
ניוזלטר- זוכרים את ברסי
ניוזלטר - דצמבר 2012
ניוזלטר - ספטמבר 2012
ניוזלטר - יולי 2012
ניוזלטר - יוני 2012
ניוזלטר - אפריל 2012
ניוזלטר - פברואר 2012
ניוזלטר - דצמבר 2011
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ניוזלטר - יולי 2011
ניוזלטר - יוני 2011
ניוזלטר - מרץ 2011
ניוזלטר - ינואר 2011
ניוזלטר - נובמבר 2010
ניוזלטר - אוקטובר 2010
ניוזלטר - נובמבר 2010
התחדשות מרכז העיר ירושלים
מכון ירושלים לחקר ישראל עתיד לפרסם בקרוב ספר חדש העוסק בתכנית לשיקום מרכז העיר של ירושלים – פרויקט חסר תקדים בהיקפו בישראל.

שנים של תכנון ועבודות להכנת תוואי הרכבת הקלה היו נושא לתסכול ולבדיחות רבות בקרב תושבי ירושלים. כל זה עומד להגמר. הרכבת הקלה נמצאת בשלבי הרצה מתקדמים והיא מוכנה למלא את תפקידה כמערכת להסעת המונים הראויה לעיר בירה. 
ולא מדובר רק ברכבת הקלה. מרכז העיר עובר שינוי אדיר. המרכז שהתנוון ושקע בעשורים האחרונים שיקף את מצבה החברתי-כלכלי המתדרדר של העיר שתושבים מאוכזבים רבים עזבו אותה. העבודה האינטנסיבית להחייאה, לשיקום ולחידוש מרכז העיר ירושלים שמתנהלת בשנים האחרונות, מתחילה להניב תוצאות. 

בשנת 2001 החליטה הממשלה לתמוך במאמץ העירוני לשיקום מרכז העיר, ובשיתוף עם עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) הוקמה "עדן" – החברה לפיתוח מרכז העיר. הוכנה תכנית כוללת לשיקום והחייאת מרכז ירושלים שמאחוריה עמדה ההנחה שמרכז העיר הוא "הלב הפועם" שלה, ולשם תפקודה התקין של העיר חשוב שהלב ישגשג. קובעי המדיניות והמתכננים ראו בפרויקט אמצעי מרכזי לבלום את התנוונותה של ירושלים, לעודד את כלכלת העיר ולשפר את דימויה בעיני התושבים והציבור הישראלי כולו.

ד"ר אמנון רמון: "אחד המאפיינים של מרכז עיר אמיתי הוא השפעתו הפסיכולוגית על העיר כולה. למרכז העיר חשיבות בעיצוב הזהות של העיר ותושביה. תושבי העיר בני כל הגילאים נוהגים לפקוד את מרכז העיר מעת לעת ופעילותם בו, בעיקר פעילות הבילוי, היא מרכיב מרכזי בזהותם כתושבי העיר". 

אביאל ילינק: "הגידול הניכר ברמת המינוע והיקף צי הרכב הפרטי בעולם המערבי במחצית השנייה של המאה ה-20 האיצו את תופעת היציאה לפרברים ואת תהליך ההיחלשות של מרכזי הערים. "השמנת היתר" של הערים הגדולות, גררה אחריה הרחבה מתמדת של עורקי התחבורה כדי להזין את הביקוש לתנועת הרכב הפרטי, אך ללא הועיל: בדומה למצבים דומים בגוף האדם, העורקים נסתמו והלב (מרכז העיר) נחלש".

עורכי הספר טוענים כי "בימים שבהם מרכז ירושלים שקק חיים ובתי הקולנוע והמסעדות היו מלאים, תושבי ירושלים היו גאים בעירם. בתקופה בה החלה ההידרדרות של המרכז, תושבים רבים עברו להתגורר בשכונות הפרברים החדשות, מוסדות החינוך והתרבות נסגרו, מרכזי הבילוי הצטמצמו וגאוות תושבי ירושלים בעירם נסדקה". 

תהליך שיקום מרכז העיר מתקדם במלוא הקיטור. עדיין מוקדם לקבוע האם המתכננים יצליחו במשימתם אבל הרכבת הקלה כבר נוסעת בעיר – בינתיים רק בנסיעות מבחן – וניתן להבחין בסימנים נוספים להצלחה: תנופת בנייה במרכז העיר, פתיחת בתי עסק חדשים, מדרחובים חדשים, גידול במספר המבקרים, גידול במספר הסטודנטים והצעירים המתגוררים במרכז העיר ועוד. "זו עדיין רק חצי הדרך אך ניצנים להצלחה כבר נראים בשטח. בפני התכנית עומדים עוד אתגרים לא פשוטים, אנו מקווים ומייחלים שמרכז ירושלים יחזור להיות המוקד החי והשוקק של העיר", אומרים החוקרים. 
הספר 'יורדים העירה': מרכז העיר ירושלים- היסטוריה, תמונת מצב ותכנית ההתחדשות בעריכת אמנון רמון, אביאל ילינק ואסף ויטמן ייצא לאור בשבועות הקרובים
הקודם הבא
חיפוש מתקדם
©כל הזכויות שמורות למכון ירושלים לחקר ישראל תנאי שימוש יעוץ על ידי InTv.co.il בניית אתרים ICS