תרומות בלוג צור קשר English
מכון ירושלים ללימודי ישראל
דף הבית    חדשות   ניוזלטר - מרץ 2011
חדשות
חדשות המכון
כתבו עלינו
מאמרים
ווידאו
מצגות
ניוזלטר
ניוזלטר - יוני 2015
ניוזלטר- ספטמבר 2014
ניוזלטר - יולי 2014
ניוזלטר - מרץ 2014
ניוזלטר - ספטמבר 2013
ניוזלטר - שנתון סטטיסטי לירושלים
ניוזלטר - מאי 2013
ניוזלטר- זוכרים את ברסי
ניוזלטר - דצמבר 2012
ניוזלטר - ספטמבר 2012
ניוזלטר - יולי 2012
ניוזלטר - יוני 2012
ניוזלטר - אפריל 2012
ניוזלטר - פברואר 2012
ניוזלטר - דצמבר 2011
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ניוזלטר - יולי 2011
ניוזלטר - יוני 2011
ניוזלטר - מרץ 2011
ניוזלטר - ינואר 2011
ניוזלטר - נובמבר 2010
ניוזלטר - אוקטובר 2010
ניוזלטר - מרץ 2011
מבט אל תוך מערכת החינוך החרדי
מערכת החינוך החרדי בישראל מקיפה כ-200,000 ילדים וכוללת מערכות נפרדות לבנים ולבנות. מערכת זו, הצומחת באופן מרשים, יצרה אלטרנטיבה משמעותית לחינוך הממלכתי המקובל בישראל בדרכי פעולתה ובאופני הלמידה שלה והיא מעצבת את התודעה החרדית של מאות אלפי בוגריה. ד"ר אודי שפיגל, העוסק תקופה ארוכה בחקר החברה החרדית:  "התעניינתי במערכת החינוך החרדי כי רציתי להבין את האתגרים וההצלחה של דרך חינוך השונה מדרך החינוך המוכרת לנו. רציתי ללמוד על הדרך בה מתחנך ומתעצב הצעיר החרדי. מעבר לכך, חשוב היה לי להבין טוב יותר את השפעותיה של מערכת זו על החברה החרדית, ומתוך כך, על החברה הישראלית ככלל." 

במחקר חדש וראשוני, "ותלמוד תורה כנגד כולם – חינוך חרדי לבנים בירושלים," שערך שפיגל ויצא לאור עכשיו במכון ירושלים, מוצגת סקירה רחבה של מרכיבי המערכת ושל השחקנים המשפיעים עליה. מוצגים שם משתנים קונספטואליים (האידיאלים התורניים), משתנים חברתיים ומשתנים היסטוריים שאפשרו למערכת זו להתפתח באופן כל כך מרשים. הספר בוחן אפשרויות ללמוד מהמערכת, להעריך את דרכי פעילותה (בין השאר – בראיה רב-תרבותית) וכן מציג עקרונות כלליים לבניית מדיניות מושכלת בנוגע אליה. 

שפיגל כותב כי "מערכת החינוך החרדי לבנים הייתה סמויה מן העין הציבורית ורחוקה מן הלב במשך שנים רבות. כך נמנע מאִתנו לראות ולדעת על הברכה השורה בה, על ייחודיותה, מאפייניה ופועלה החינוכי הראוי ללימוד ולעיון." לעיתים נראה כי אנו יודעים יותר על מערכת החינוך החרדית-מסורתית במזרח אירופה שפעלה לפני מאה שנה, מאשר על עשייה חינוכית המתקיימת לידינו בימים אלה ממש. לטענתו, חוסר הידיעה משפיע ישירות על חוסר המדיניות הקיים בנושא זה במשרד החינוך. לדבר זה משמעות רבה כאשר אנו עוסקים במערכת גדולה העתידה לקלוט בשנים הקרובות קרוב ל-200,000 תלמידים. במיוחד לאור העובדה כי חינוכם של צעירים רבים כל כך להיות "בני-תורה" הופך לנטל קשה על החברה שלהם ועל כל החברה הישראלית. זהו נטל שלא ניתן יהיה, לדעת החוקר, לעמוד בו לאורך שנים. מדינת ישראל תתקשה לשמור על יציבותה ועל חוסנה כאשר רבים בה האזרחים הצעירים בעלי משפחות גדולות שאין להם יכולת להתפרנס ברמה סבירה, המנתקים עצמם באופן קיצוני מקבוצות אחרות בחברה, אינם יכולים להתפרנס ונמנעים מלשאת במחויבויות אזרחיות חשובות.

המחקר אינו מעריך את הצלחתה של מערכת זו ואינו מציע מדיניות ברורה כלפיה, אלא מציג תיאור איכותי ראשוני של המערכת ומרכיביה. הממצאים מלמדים בין השאר כי במערכת זו התפתח מודל ארגוני ופדגוגי ייחודי, שמקבל גוונים שונים, בשל הבדלים באוכלוסייה או בהשקפה התורנית.  
 
הספר דן בקושי הקיים בהתערבות חיצונית במערכת החינוך הזו, למרות הצורך הקיים בכך : "כל ניסיון להתערב במערכת חינוכית זו מעורר התנגדות קשה מצד ראשי הציבור החרדי, או בלשונם בבחינת "אל תגעו במשיחי" (תהילים ק"ה) ויכולים להיות לו מחירים פוליטיים כבדים. בעיניים חרדיות כל התערבות חיצונית בחינוך הילדים תפגע בחינוכם "הטהור" ותאיים על עתידם ועל עתיד העולם החרדי כולו. אך למעשה, גם חוסר התערבות במערכת זו מאיים על עתיד הילדים ועל עתיד החברה החרדית בישראל המנציח את היותה חברה ענייה ותלותית. בדברים של שפיגל יש גם ראיה אופטימית: "אין מדובר בגזרה משמים. כבר אמרנו כי קיימות מערכות חרדיות נוספות, כפי שניתן לראות במערכת החינוך לבנות או במוסדות-חינוך חרדיים רבים בחו"ל."

אנו נמצאים כיום בנקודה קריטית בנוגע לצורך לגבש מדיניות כלפי החינוך החרדי בישראל, דבר שישפיע ישירות על עתיד המדינה, טוען שפיגל. "הבשורה הטובה היא שמדובר במערכת גמישה ודינאמית יותר מכפי שראשיה רוצים להציגה. לפיכך יש מקום ואפשרות לעשות בה שינויים. זאת, כמובן, אם לראשי הציבור, ולפרנסיו יש עניין לשתף פעולה."
מידע נוסף ניתן למצוא באתר המכון.
הקודם
חיפוש מתקדם
©כל הזכויות שמורות למכון ירושלים לחקר ישראל תנאי שימוש יעוץ על ידי InTv.co.il בניית אתרים ICS