תרומות בלוג צור קשר English
מכון ירושלים ללימודי ישראל
דף הבית    חדשות   ניוזלטר - יוני 2011
חדשות
חדשות המכון
כתבו עלינו
מאמרים
ווידאו
מצגות
ניוזלטר
מאי 2018 - העברת השגרירות האמריקאית
מאי 2018 - יום ירושלים
אפריל 2018 - הזמנה לאירועי אפריל-מאי
מרץ 2018 - הזמנה לאירועי מרץ
פברואר 2018 - עדכון
נובמבר 2017 - ירושלים: 100 שנים של הישגים והחמצות
ספטמבר 2017 - שנה טובה תשע"ח
אוגוסט 2017 - אירוע השקת הספר "תושבים, לא אזרחים"
יוני 2017 - הזמנה לאירועי יולי
יוני 2017 - הזמנה לאירוע: סיור במרכז העיר החרדי
אפריל 2017 - הזמנה לאירוע: עושים מקום אחד לשני
אפריל 2017 - חג פסח שמח
פברואר 2017 - הזמנה לאירועי מרץ
ינואר 2017 - אזכרה לאריק שרון
ינואר 2017 - קיימות עירונית: מסמך סיכום
דצמבר 2016 - ערב עיון: תעסוקה ופרנסה
נובמבר 2016 - הזמנה לאירוע: ממשיכים מחדש
נובמבר 2016 - ערב עיון
נובמבר 2016 - כנס: תכנון שכונות מזרח ירושלים
אוקטובר 2016 - ערב עיון: חנוך לנער על פי דתו
ספטמבר 2016 - המרחב הערבי בנתיב הכישלון המדינתי
ספטמבר 2016 - מי שולט בהר הבית?
ספטמבר 2016 - התחדשות במכון ירושלים
יוני 2016 - השנתון ה-30 לירושלים
יוני 2016 - עושים קיימות עירונית
מאי 2016 - אחרי כנס קיימות עירונית
אפריל 2016 - המפקד האליון
פברואר 2016 - נשות הכותל
פברואר 2016 - הסכסוך הישראלי-פלסטיני וסוגיית ירושלים
פברואר 2016 - תחבורה בערים היסטוריות
דצמבר 2015 - מעבר להרי החושך
דצמבר 2015 - הזמנה לאירועי דצמבר
ספטמבר 2015 - סרט: סלע אחת, שלוש דתות
ספטמבר 2015 - כנס המרכז לחקר החברה החרדית
ספטמבר 2015 - שנה טובה
יוני 2015 - בין מזרח למערב
ניוזלטר - יוני 2015
ניוזלטר- ספטמבר 2014
ניוזלטר - יולי 2014
ניוזלטר - מרץ 2014
ניוזלטר - ספטמבר 2013
ניוזלטר - שנתון סטטיסטי לירושלים
ניוזלטר - מאי 2013
ניוזלטר- זוכרים את ברסי
ניוזלטר - דצמבר 2012
ניוזלטר - ספטמבר 2012
ניוזלטר - יולי 2012
ניוזלטר - יוני 2012
ניוזלטר - אפריל 2012
ניוזלטר - פברואר 2012
ניוזלטר - דצמבר 2011
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ניוזלטר - יולי 2011
ניוזלטר - יוני 2011
ניוזלטר - מרץ 2011
ניוזלטר - ינואר 2011
ניוזלטר - נובמבר 2010
ניוזלטר - אוקטובר 2010
ניוזלטר - יוני 2011
המורכבות במערכת החינוך הירושלמית

כידוע ירושלים פנים רבות לה, ובמיוחד במערכת החינוך או ליתר דיוק מערכות החינוך. מספר התלמידים בבתי הספר בירושלים בשנת הלימודים הנוכחית עומד על כ-241,000 תלמידים, ומספרם שווה למספר התושבים בכמה ערים בארץ (למשל ראשון לציון ואשדוד). במילים אחרות, המגוון החברתי הרחב שיש בירושלים בא לידי ביטוי באחת המערכות המורכבות ביותר - מערכת החינוך.

כפי שמציינת ד"ר מאיה חושן, השינוי המשמעותי ביותר בירושלים ובמערכת החינוך שבה חל בשנת 1967, כאשר שני עמים, שתי תרבויות ושתי ערים השתלבו. לאחר מלחמת ששת הימים גדלה אוכלוסיית ירושלים ב-70,000 איש, ועימה גדלה במידה ניכרת אוכלוסיית התלמידים. במהלך השנים גדלה במהירות האוכלוסייה היהודית והמשיכה לגדול גם האוכלוסייה הערבית. כתוצאה מכך גדלו צורכי החינוך של כל האוכלוסיות ובתי ספר רבים קמו ברחבי העיר.

בשנת הלימודים תשע"א (2010/11) למדו בירושלים בחינוך העברי 152,900 תלמידים: 58,700 תלמידים בבתי ספר השייכים לחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי המנוהלים על ידי מנח"י (38%) והיתר - 94,200 (62%) באגף לחינוך חרדי. נתון זה משקף מגמה ארוכת שנים של קצב גידול מהיר יותר של  מספר התלמידים באגף לחינוך חרדי בהשוואה למספר תלמידי החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי גם יחד. יש לציין שלראשונה בשנת 1999/2000 מספר תלמידי החינוך החרדי עלה על זה של החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. בשנה זו מספר התלמידים בחינוך החרדי עמד על 69,900 בעוד מספרם של תלמידי מערכת החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי עמד על 67,700.

בעשור האחרון נרשמה עלייה גם במספר התלמידים בחינוך הערבי במנח"י, מ-40,000 תלמידים    ל-67,100 תלמידים. עלייה זו נובעת הן מהגידול הטבעי של האוכלוסייה והן מביקוש גבוה לבתי ספר עירוניים שבאחריות מנח"י. כמו כן בתי ספר שהיו שנים רבות פרטיים קיבלו מעמד של "מוסדות מוכרים שאינם רשמיים" על ידי משרד החינוך הישראלי, ותלמידיהם נכללים אף הם במצבת התלמידים של מנח"י.

הקודם הבא
חיפוש מתקדם
©כל הזכויות שמורות למכון ירושלים לחקר ישראל תנאי שימוש יעוץ על ידי InTv.co.il בניית אתרים ICS