תרומות בלוג צור קשר English
מכון ירושלים ללימודי ישראל
דף הבית    חדשות   ניוזלטר - ספטמבר 2011
חדשות
חדשות המכון
כתבו עלינו
מאמרים
ווידאו
מצגות
ניוזלטר
מאי 2018 - העברת השגרירות האמריקאית
מאי 2018 - יום ירושלים
אפריל 2018 - הזמנה לאירועי אפריל-מאי
מרץ 2018 - הזמנה לאירועי מרץ
פברואר 2018 - עדכון
נובמבר 2017 - ירושלים: 100 שנים של הישגים והחמצות
ספטמבר 2017 - שנה טובה תשע"ח
אוגוסט 2017 - אירוע השקת הספר "תושבים, לא אזרחים"
יוני 2017 - הזמנה לאירועי יולי
יוני 2017 - הזמנה לאירוע: סיור במרכז העיר החרדי
אפריל 2017 - הזמנה לאירוע: עושים מקום אחד לשני
אפריל 2017 - חג פסח שמח
פברואר 2017 - הזמנה לאירועי מרץ
ינואר 2017 - אזכרה לאריק שרון
ינואר 2017 - קיימות עירונית: מסמך סיכום
דצמבר 2016 - ערב עיון: תעסוקה ופרנסה
נובמבר 2016 - הזמנה לאירוע: ממשיכים מחדש
נובמבר 2016 - ערב עיון
נובמבר 2016 - כנס: תכנון שכונות מזרח ירושלים
אוקטובר 2016 - ערב עיון: חנוך לנער על פי דתו
ספטמבר 2016 - המרחב הערבי בנתיב הכישלון המדינתי
ספטמבר 2016 - מי שולט בהר הבית?
ספטמבר 2016 - התחדשות במכון ירושלים
יוני 2016 - השנתון ה-30 לירושלים
יוני 2016 - עושים קיימות עירונית
מאי 2016 - אחרי כנס קיימות עירונית
אפריל 2016 - המפקד האליון
פברואר 2016 - נשות הכותל
פברואר 2016 - הסכסוך הישראלי-פלסטיני וסוגיית ירושלים
פברואר 2016 - תחבורה בערים היסטוריות
דצמבר 2015 - מעבר להרי החושך
דצמבר 2015 - הזמנה לאירועי דצמבר
ספטמבר 2015 - סרט: סלע אחת, שלוש דתות
ספטמבר 2015 - כנס המרכז לחקר החברה החרדית
ספטמבר 2015 - שנה טובה
יוני 2015 - בין מזרח למערב
ניוזלטר - יוני 2015
ניוזלטר- ספטמבר 2014
ניוזלטר - יולי 2014
ניוזלטר - מרץ 2014
ניוזלטר - ספטמבר 2013
ניוזלטר - שנתון סטטיסטי לירושלים
ניוזלטר - מאי 2013
ניוזלטר- זוכרים את ברסי
ניוזלטר - דצמבר 2012
ניוזלטר - ספטמבר 2012
ניוזלטר - יולי 2012
ניוזלטר - יוני 2012
ניוזלטר - אפריל 2012
ניוזלטר - פברואר 2012
ניוזלטר - דצמבר 2011
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ניוזלטר - יולי 2011
ניוזלטר - יוני 2011
ניוזלטר - מרץ 2011
ניוזלטר - ינואר 2011
ניוזלטר - נובמבר 2010
ניוזלטר - אוקטובר 2010
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ממילא: סובלנות מול כבוד המתים
המחלוקת סביב הקמת מוזיאון הסובלנות טרם שככה. המוזיאון ממשיך להיבנות באתר שהיה בית קברות מוסלמי גדול במרכז ירושלים והוויכוח סביבו מגלם את ההתנגשות בין כבוד האדם (המת) לבין לחצי הפיתוח העירוני. פרופ' יצחק רייטר סבור שמעבר לכך, הסכסוך סביב הקמת המוזיאון משקף גם קונפליקט בין צורכי המדינה היהודית לבין רגישויות המיעוט הערבי-מוסלמי והצורך שלו בסמלי-זהות בתוך הנוף.

בספרו האחרון, "מקום מבטחו של אללה? פרשת בית הקברות ממילא ומוזיאון הסובלנות" (מכון ירושלים לחקר ישראל, 2011), רייטר מנתח את הסיטואציה הבעייתית שנוצרה באתר ממילא משלוש נקודות-מבט: "ראשית,  זו הקשורה למיקום המבנה, עם הסתירה האינהרנטית בין מטרותיו (אחרי הכול הוא נועד לקדם את ערך הסובלנות) לתוצאותיו האפשריות; שנית, במישור הפוליטי, בהקשר של יחסי רוב-מיעוט ובשאלה של מהו צדק ומהי אפליה; ושלישית ברמה האוניברסאלית – האם אפשר לטפל בקונפליקט סביב מקום קדוש, שמבטא 'פוליטיקה של זהויות', במנותק מהעמדות האידיאולוגִיות שהוא מייצג?"

יש כמובן טענות-נגד להתנגדות המוסלמית הנרחבת לפרויקט מוזיאון הסובלנות. למשל, הטענה שהמוסלמים הזניחו במשך שנים את בית הקברות; שיזמי המוזיאון אינם הראשונים לבנות על שטח בית הקברות (למשל, מלון 'פּאלאס' לשעבר, שהוקם ע"י המופתי הערבי חאג' אמין אל חוסייני) וכן העובדה שבמקום פעל חניון ציבורי במשך 20 שנה לפני שהוחלט להקצותו לבניית המוזיאון.

אבל רייטר סבור שהשאלה אם מוזיאון הסובלנות היה חייב להיבנות דווקא באתר הזה, נותרת בעינה. שכּן בעיה בין-תרבותית רגישה ברמה כזאת, אינה יכולה להימדד ולהיות מוכרעת לפי קריטריונים משפטיים בלבד. לכן הוא מציע לכונן גוף בין-דתי ששאלות כאלו יימסרו להחלטתו ולא לידי בית משפט של המדינה, כפי שנעשה במקרה של מוזיאון הסובלנות.
הקודם הבא
חיפוש מתקדם
©כל הזכויות שמורות למכון ירושלים לחקר ישראל תנאי שימוש יעוץ על ידי InTv.co.il בניית אתרים ICS