תרומות בלוג צור קשר English
מכון ירושלים ללימודי ישראל
דף הבית    חדשות   ניוזלטר - ספטמבר 2011
חדשות
חדשות המכון
כתבו עלינו
מאמרים
ווידאו
מצגות
ניוזלטר
ניוזלטר - יוני 2015
ניוזלטר- ספטמבר 2014
ניוזלטר - יולי 2014
ניוזלטר - מרץ 2014
ניוזלטר - ספטמבר 2013
ניוזלטר - שנתון סטטיסטי לירושלים
ניוזלטר - מאי 2013
ניוזלטר- זוכרים את ברסי
ניוזלטר - דצמבר 2012
ניוזלטר - ספטמבר 2012
ניוזלטר - יולי 2012
ניוזלטר - יוני 2012
ניוזלטר - אפריל 2012
ניוזלטר - פברואר 2012
ניוזלטר - דצמבר 2011
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ניוזלטר - יולי 2011
ניוזלטר - יוני 2011
ניוזלטר - מרץ 2011
ניוזלטר - ינואר 2011
ניוזלטר - נובמבר 2010
ניוזלטר - אוקטובר 2010
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ממילא: סובלנות מול כבוד המתים
המחלוקת סביב הקמת מוזיאון הסובלנות טרם שככה. המוזיאון ממשיך להיבנות באתר שהיה בית קברות מוסלמי גדול במרכז ירושלים והוויכוח סביבו מגלם את ההתנגשות בין כבוד האדם (המת) לבין לחצי הפיתוח העירוני. פרופ' יצחק רייטר סבור שמעבר לכך, הסכסוך סביב הקמת המוזיאון משקף גם קונפליקט בין צורכי המדינה היהודית לבין רגישויות המיעוט הערבי-מוסלמי והצורך שלו בסמלי-זהות בתוך הנוף.

בספרו האחרון, "מקום מבטחו של אללה? פרשת בית הקברות ממילא ומוזיאון הסובלנות" (מכון ירושלים לחקר ישראל, 2011), רייטר מנתח את הסיטואציה הבעייתית שנוצרה באתר ממילא משלוש נקודות-מבט: "ראשית,  זו הקשורה למיקום המבנה, עם הסתירה האינהרנטית בין מטרותיו (אחרי הכול הוא נועד לקדם את ערך הסובלנות) לתוצאותיו האפשריות; שנית, במישור הפוליטי, בהקשר של יחסי רוב-מיעוט ובשאלה של מהו צדק ומהי אפליה; ושלישית ברמה האוניברסאלית – האם אפשר לטפל בקונפליקט סביב מקום קדוש, שמבטא 'פוליטיקה של זהויות', במנותק מהעמדות האידיאולוגִיות שהוא מייצג?"

יש כמובן טענות-נגד להתנגדות המוסלמית הנרחבת לפרויקט מוזיאון הסובלנות. למשל, הטענה שהמוסלמים הזניחו במשך שנים את בית הקברות; שיזמי המוזיאון אינם הראשונים לבנות על שטח בית הקברות (למשל, מלון 'פּאלאס' לשעבר, שהוקם ע"י המופתי הערבי חאג' אמין אל חוסייני) וכן העובדה שבמקום פעל חניון ציבורי במשך 20 שנה לפני שהוחלט להקצותו לבניית המוזיאון.

אבל רייטר סבור שהשאלה אם מוזיאון הסובלנות היה חייב להיבנות דווקא באתר הזה, נותרת בעינה. שכּן בעיה בין-תרבותית רגישה ברמה כזאת, אינה יכולה להימדד ולהיות מוכרעת לפי קריטריונים משפטיים בלבד. לכן הוא מציע לכונן גוף בין-דתי ששאלות כאלו יימסרו להחלטתו ולא לידי בית משפט של המדינה, כפי שנעשה במקרה של מוזיאון הסובלנות.
הקודם הבא
חיפוש מתקדם
©כל הזכויות שמורות למכון ירושלים לחקר ישראל תנאי שימוש יעוץ על ידי InTv.co.il בניית אתרים ICS