תרומות בלוג צור קשר English
מכון ירושלים ללימודי ישראל
דף הבית    חדשות   ניוזלטר - אפריל 2012
חדשות
חדשות המכון
כתבו עלינו
מאמרים
ווידאו
מצגות
ניוזלטר
ניוזלטר - יוני 2015
ניוזלטר- ספטמבר 2014
ניוזלטר - יולי 2014
ניוזלטר - מרץ 2014
ניוזלטר - ספטמבר 2013
ניוזלטר - שנתון סטטיסטי לירושלים
ניוזלטר - מאי 2013
ניוזלטר- זוכרים את ברסי
ניוזלטר - דצמבר 2012
ניוזלטר - ספטמבר 2012
ניוזלטר - יולי 2012
ניוזלטר - יוני 2012
ניוזלטר - אפריל 2012
ניוזלטר - פברואר 2012
ניוזלטר - דצמבר 2011
ניוזלטר - ספטמבר 2011
ניוזלטר - יולי 2011
ניוזלטר - יוני 2011
ניוזלטר - מרץ 2011
ניוזלטר - ינואר 2011
ניוזלטר - נובמבר 2010
ניוזלטר - אוקטובר 2010
ניוזלטר - אפריל 2012
בחתירה לעבר "צריכה בת קיימא"
העולם המפותח לא יוכל להמשיך להתנהל על פי דפוסי הצריכה שהיו נהוגים במאה ה-20. אומנם מדינות רבות נהנות מעושר רב יותר ותושביהן בריאים יותר אבל מצב זה של שגשוג וצמיחה אינו מובטח, להפך – יכול להיות שאנו מתקרבים למציאות בה השגשוג יעצר ובמקום צמיחה תבוא נסיגה. 

המרכז למדיניות סביבתית של המכון עוסק בזיהוי מגמות ואפשרויות שיוכלו לסייע בשינוי הרגלי צריכה.  גישה זו מכונה "צריכה בת קיימא" והיא לא מתייחסת לירידה ברמת החיים אלא ליצירה ופיתוח של חשיבה חדשה וכלים חדשים לצריכה שיתאימו לעולם העתידי אותו נותיר לדורות הבאים.   

מומחים מאמינים כי קיימת כיום הזדמנות יוצאת דופן לשינוי בכיוון של צריכה בת קיימא לאור הניסיונות של המגזר העסקי "לחשוב ירוק", אך גם הממשלה נדרשת להתערב ולמלא את תפקידה במשימה זו. 

ד"ר מיקי הרן (יו"ר המועצה לצרכנות ולשעבר מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה ) כתבה, יחד עם טלי שפיגל, מסמך אסטרטגיה בנושא זה במסגרת הפרויקט "תחזית קיימות לישראל 2030" – מיזם משותף של המרכז למדיניות סביבתית והמשרד להגנת הסביבה.   לאחרונה הציגה הרן את עיקרי המסמך בכנס וניתן לראות את הרצאתה.

לטענת הרן "מתוך רשימה ארוכה של שינויים בהרגלי הצריכה שני נושאים מסתמנים כמרכזיים: צריכת שירותים במקום מוצרים וצריכה משותפת של מוצרים. אין מדובר בצריכה של מוצרים שיוצרו ביעילות ובטכנולוגיה משופרת אלא במוצרים שהם פרי של פתרונות ניהול יצירתיים ומודלים עסקיים חדשים".

"המושג צריכה בת קיימא", מסבירה הרן, "מתייחס לשינוי הרגלי צריכה כגון: צמצום השימוש באנרגיה ממקור פוסילי, הפחתת השלכת מזון ומתן העדפה למוצרים ממוחזרים, כמו גם הפנייה של ההכנסה הפנויה לפעילויות פנאי, תקשורת וחינוך במקום צריכה של מוצרים". 

הרן טוענת שהמגזר העסקי הוא באופיו חדשני וגמיש ומצביעה על דוגמאות שונות של מוצרים עסקיים המשתלבים במגמה של "צריכה בת קיימא" וביניהם מכירות יד שנייה באינטרנט דוגמת eBay, חברת Zipcar לשיתוף נסיעה במכוניות פרטיות והשכרת אופניים ב"תל אופן" בתל-אביב.     

דוגמאות נוספות למתן שירותים במקום מוצרים הן למשל: שירות השכרת מכונות צילום של חברת XEROX או השכרת שטחים. היתרון בשיטה זו הוא כפול: ליצרן יש תמריץ לשמר את הלקוח והצרכן מקבל מוצר עמיד יותר, בר תיקון ובר מחזור. 

במקביל לצעדים שנקט המגזר העסקי, גם הצרכנים הישראלים הפגינו נכונות לשינויים בהרגלי צריכה כמו למשל בנושא של חסכון במים והפרדת פסולת. אך בנוסף נדרשת התערבות אקטיבית של הממשלה. "כשהממשלה תבין עד כמה הנושא חשוב – הדברים יתחילו להתקדם, ואני צופה שיתרחשו בקרוב שינויים חיוביים". הרן טוענת כי תמיד תהיה שכבה קטנה של אנשים שירצו לשמר רמת צריכה גבוהה ולא יסכימו לשנות את הרגליהם, אך "אנשים אלו יידרשו לשלם על כך". 

  


הקודם הבא
חיפוש מתקדם
©כל הזכויות שמורות למכון ירושלים לחקר ישראל תנאי שימוש יעוץ על ידי InTv.co.il בניית אתרים ICS