שעון החורף נכנס לתוקפו לאחרונה, והביא עמו חשיכה מוקדמת, גשמים, ברקים ורעמים, כוסות שוקו חם ו.. תאונות.

על פי עמותת אור ירוק, הסיכון לתאונות דרכים עולה באופן ניכר בחודשי החורף. הגשמים שיורדים בחורף משאירים אחריהם כבישים רטובים, חלקים ובוציים, ומצב זה מגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להחלקה של כלי רכב. העובדה שהחורף הישראלי מאופיין במרווחים גדולים בין הגשמים אינה מקלה על התופעה, אלא להפך, מרווחים אלו גורמים לכך שכל גשם שיורד הוא כמו "הגשם הראשון", שסכנת ההחלקה בו רבה.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון (2008-2017) בחודשי החורף נפגעו מעל 14 אלף בני אדם בתאונות שנגרמו כתוצאה מכבישים רטובים או בוציים, וכ-220 בני אדם נהרגו – 22 בני אדם בממוצע בשנה.

כמחצית מהנפגעים בתאונות אלו נפגעו דווקא בתאונות שהתרחשו בתוך תחומי הערים והיישובים. העיר שבתאונות שהתרחשו בשטחה נמצא מספר הנפגעים הגבוה ביותר היא ירושלים.
ניתן היה לחשוב שהגשם הוא שמשפיע, אך על פי נתוני השירות המטארולוגי (1980-2010) מספר ימי הגשם בירושלים (60) דומה לזה שבתל אביב (56).

הנתונים לא בהכרח מעידים על כך שירושלים היא העיר בעלת הסיכון הרב ביותר לתאונות דרכים בחורף, שכן היא העיר הגדולה בישראל מבחינת מספר התושבים, ועיר מרכזית המושכת אליה נסיעות מכל הארץ, ובהתאם לכך מספר התאונות המתרחשות בשטחה גדול ביחס לערים אחרות.

מעבר לסיכון הקיים בחודשי החורף, עמותת אור ירוק מצאה שלאורך השנה כולה בימים מסוימים בשבוע ובשעות מסוימות ביום הסיכון לתאונות דרכים עולה. על פי ניתוח שביצעה העמותה על בסיס נתוני מספר הנפגעים בתאונות של הלמ"ס (2013-2017), היום המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים בארץ הוא יום חמישי, ואחריו – יום ראשון. בירושלים הימים המסוכנים הם ראשון ואחריו חמישי, בתל אביב ראשון ושני, בפתח תקווה רביעי וראשון, ובנתניה דווקא הימים שישי ורביעי עומדים בראש.

ומהן השעות המסוכנות ביותר? על פי ניתוח העמותה לנתוני הלמ"ס של שנת 2018, השעה המסוכנת ביותר להיפגעות בתאונות דרכים בכל הארץ היא 16:00-17:00. זוהי גם השעה המסוכנת ביותר בירושלים. בתל אביב השעה המסוכנת ביותר היא 14:00-15:00, בחיפה 16:00-17:00 ובבאר שבע 18:00-19:00.

סעו בזהירות!