אחת מההשלכות של מחאת הדיור הייתה שממשלות ישראל האחרונות, ובפרט שר האוצר הנוכחי, עסקו בנושא הורדת מחירי הדיור. כרגע נראה שאנחנו עדיין בבעיה, כאשר מספר המשכורות הנדרש לרכישת דירה בישראל, לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, הוא 146 משכורות (נתונים למחצית שנת 2015), בעוד שבשנת 2009 נדרשו 116 משכורות.

פרויקט מחיר למשתכן נולד על-מנת לענות על מצוקת הדיור הגוברת בישראל. נכון לדצמבר 2016 ישנן כ-7,600 דירות שהוגרלו במסגרת מחיר למשתכן. בירושלים הוגרלו 501 דירות, וישנן 407 דירות שמכרזים אליהן עומדים להיפתח. הדירות שהוצעו עד כה (501 דירות) מהוות 18% מהממוצע השנתי של התחלות הבנייה בירושלים בחומש האחרון. הדירות שהוצעו עד כה במסגרת מחיר למשתכן, היו ברובן בשכונת רמת שלמה (86% מהדירות) והשאר בשכונת פסגת זאב. הגודל הממוצע של דירה עומד על 116 מ"ר, שטח גדול ביחס לשטח דירה ממוצע בירושלים בשנת 2016, שעמד על 81 מ"ר.

כבר הוזכר בתקשורת שהדירות במחיר למשתכן גדולות יותר מהנהוג, וכך גם בירושלים: 40% מהדירות שהוצעו במחיר למשתכן הן בעלות 5 חדרים ו 35% מהדירות הן בנות 4.5-4 חדרים, מנתוני התחלות הבנייה בירושלים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה שרק 20% מהדירות הנבנות בירושלים ב 2016 הן בעלות 5 חדרים.

מחירי הדירות של הפרויקטים שעברו הגרלה מתפרסמים באתר משרד הבינוי והשיכון , והם, כמובטח, נמוכים ממחירי הדירות בשכונות הרלוונטיות. כך, מ"ר בדירה בפרויקט מחיר למשתכן ברמת שלמה יעלה 12,900 ש"ח, בעוד מ"ר בדירה בכלל שכונת רמת שלמה יעלה, לפי אתר "מדלן" 19,700 ש"ח, הבדל של 54% למ"ר. כמובן שיש להתייחס למיקום הדירה, שכן הדירות במחיר למשתכן נבנות בשולי שכונת רמת שלמה.

בפסגת זאב, המחיר בפרויקט מחיר למשתכן הינו 9,500 ש"ח למ"ר, בעוד בפסגת זאב המחיר הינו 16,200 ₪ למ"ר, הבדל של 69% למ"ר.

 ישנם מקומות שמורים בפרויקט מחיר למשתכן ל"בני המקום". 38% מהזוכים במכרז מחיר למשתכן בירושלים, הם ירושלמים. 22% מזוכי המכרזים בירושלים הם ממחוז תל אביב, ו 20% נוספים הם ממחוז המרכז, חלק קטן יחסית של הזוכים מגיע מסביבות ירושלים: 4% ממחוז ירושלים (לא כולל העיר), ו-8% מאזור יו"ש.
המכרזים הבאים צפויים להיפתח בגילה ובמלחה, והם ממשיכים את המגמה של שימוש במגרשים פריפראלים זמינים לביצוע תכנית זו. לצד האטרקטיביות של המחיר והיותה של הדירה "חדשה מהניילון" מיקומי הדירות פחות אטרקטיבים בהיבטים של תחבורה ציבורית ומכאן גם תעסוקה.