קידום תחבורה מקיימת בירושלים באמצעות חברה אזרחית
פרסום מס' 516
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
בירושלים חיים כ - 900,000 תושבים. על פי סקר כח אדם של הלמ"ס לשנת 2017, יוממים אליה כ- 79,300 איש, והעיר מארחת בממוצע כמיליון תיירים בשנה, כ-80,000 תיירים בחודש. בשנים האחרונות אנו עדים להשקעות גדולות בפיתוח התחבורה הציבורית בעיר, שבאות לידי ביטוי בין השאר בפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, בתכנון וקידום קווי רכבת קלה נוספים, בפתיחת הרכבת הבין עירונית, באפשור עלייה לאוטובוסים משתי דלתות, ביצירת כרטוס חכם- "רב קו" ואיחוד מערך השימוש בו, בכתיבה מחדש של מכרזי הקווים לאשכול ירושלים ועוד. עם זאת, תחום התחבורה הציבורית בישראל הוא תחום המצוי בכשל שוק. ההשקעה הנמוכה בנושא התח"צ במשך עשורים הובילה לכך שהעבודה על סגירת הפערים היא רבה ומורכבת, ועל כך מעיד משרד התחבורה בעצמו: "ישראל עדיין נמצאת בפיגור משמעותי אחרי המדינות המפותחות, הן בתחום התשתית והן בתחום המדיניות ומה שנעשה נעשה מאוחר מדי, לאט מדי ובהיקף קטן מדי."
"מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה הינה מרכיב הכרחי בפיתוח הניידות ותמיכה בפיתוח החברתי והכלכלי במדינת ישראל. תחבורה ציבורית מפותחת תאפשר ניידות לכלל פלחי האוכלוסייה, תסייע לעצב את התפתחות הערים והמטרופלינים בישראל ותחזק את הקשר ביניהם, תחבר את הערים בפריפריה למרכזי המטרופולינים ותהווה מענה הולם לבעיות הנגישות, הגודש זיהום האוויר והבטיחות." (מתוך: "פיתוח התחבורה הציבורית – תכנית אסטרטגית", משרד התחבורה דצמבר 2012)
במחקר אחרון בנושא "איכות חיים בירושלים", נמצא כי שני מרכיבים אקוטיים פוגמים באיכות החיים העירונית של תושבי העיר, והם: ניקיון במרחב הציבורי ותחבורה ציבורית. ירושלמים מכל קהילות העיר (תושבי מזרח העיר, חרדים, חילונים, בני הגיל השלישי ועוד) דיווחו על תדירות נמוכה של הגעת קווים, איחורים, יעדי נסיעה מצומצמים, וכן צוינו אתגרים ספציפיים לפי קהילה- כגון היעדר תחבורה ציבורית בשבת, סרבול וכשלים תפעוליים של קווי מזרח העיר, קושי בהגעה לעבודה בקרב נשים חרדיות שאינן נוהגות ועוד. זמינות קווי תחבורה נוחים סומנה כאחד משלושת הגורמים המשמעותיים ביותר בבחירת דירה, בקרב כלל מגזרי האוכלוסייה בעיר.
המודל הירושלמי, המופעל על ידי קרן ליכטאג, מעוניין לממש את יכולתו לתרום לעבודה משותפת של תושבי העיר לשיפור איכות החיים העירונית. המודל מאגד פעילים מחוייבים מכל קהילות ודתות העיר, ומסוגל לייצר פעילות מקצועית וארוכת טווח של החברה האזרחית. התוצר של פרויקט זה יהיה מסמך רקע לשולחן עגול בנושא קידום תחבורה מקיימת בירושלים, באמצעות חברה אזרחית, כאשר המטרה הסופית היא לגבש כיווני פעילות של החברה האזרחית לקידום תחבורה מקיימת בירושלים.
קידום תחבורה מקיימת בירושלים באמצעות חברה אזרחית
פרסום מס' 516
2019 | מחברים: יערה צעירי, אראלה חזן-גנן, יוסי סעידוב, תמי גבריאל...
כל העיר | ראש העיר משה ליאון: "אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחבורה הציבורית בירושלים"
בעוד הפוליטיקאים מתגוששים, המגזר השלישי בישראל עומד בפני קריסה
mynet ירושלים | תחנה סופית: איך תשפיע הרכבת לתל אביב על התעסוקה והפקקים בעיר?
וואלה! | מסורת של אקטיביזם: ירושלים מובילה כבירת הפעילות החברתית של ישראל
דה מרקר | המחקר המפתיע: מי מגיע לעבודה תוך רבע שעה – ומי מבזבז הכי הרבה זמן בפקק?
מקור ראשון | פקקים או מחלפים? בישראל מגיעים לעבודה בתוך זמן קצר
העיר במספרים: הטבות לסטודנטים בתחבורה ציבורית