חברה אזרחית במזרח ירושלים - מפת ידע
פרסום מס' 526
שוליות כפולה: פלסטינים ישראלים בירושלים
סדרת דפי רקע לקובעי מדיניות מס' 18
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2021
בן אברהמי, ד"ר אמנון רמון, יוחנן צורף
המחקר מציג את עמדות הציבור הערבי במזרח ירושלים כלפי תוכנית החומש הממשלתית בתחום החינוך (בהמשך להחלטת הממשלה 3790 ממאי 2018), ובעיקר כלפי המדיניות הישראלית להגדיל את מספר הלומדים על פי התוכנית הישראלית בבתי הספר בהם עד לאחרונה למדו מרבית התלמידים לפי התוכנית הפלסטינית (תווג׳יהי).
עמדות הציבור המוצגות במחקר מבוססות על ניתוח שיח מהמרחב המקוון, מתוך עשרות זירות המזוהות באופן מובהק עם הציבור המזרח ירושלמי דובר הערבית. כמו כן נערכו 15 ראיונות עומק המעניקים ממד נוסף למחקר הרשתות החברתיות.
על רקע גל המחאה והאלימות שפרץ במזרח ירושלים ב-2015, אשר בני נוער לקחו בו חלק מרכזי, משרד החינוך והמשרד לענייני ירושלים החלו לקדם תוכנית שמטרתה לעודד תלמידים במזרח ירושלים לעבור ללמוד על פי תוכנית הלימודים הישראלית. עם התגברות הצעדים של הממסד הישראלי להעמקת האחיזה של התוכנית הישראלית במזרח העיר, החל להתגבש קמפיין נגדי המזוהה, לפחות בחלקו, עם הרשות הפלסטינית, ואשר נועד להניא את הורי התלמידים ואת אנשי החינוך במזרח ירושלים מלשתף פעולה עם צעדי המערכת הישראלית.
הוצאת הפרסום לאור התאפשרה הודות לתמיכה של שותפינו, המכון למחקרי ביטחון לאומי וקרן נאומן לקידום החירויות.
הגישה הפרגמטית: הורים רבים במזרח ירושלים סבורים כי תוכנית הלימודים הישראלית טובה יותר ומתאימה יותר לילדיהם ולרוח הזמן: הולמת מודלים חינוכיים מודרניים, מעשירה את עולמו של התלמיד באמצעות פיתוח חשיבה עצמאית, מלמדת עברית ובכך פותחת דלתות לעתיד תעסוקתי ומקבלת מימון וסבסוד מהעירייה ומשרד החינוך.
הגישה האידיאולוגית: בעלי גישה זו מגנים בחריפות את הפעולות הישראליות להרחבת מספר התלמידים הלומדים על פי התוכנית הישראלית. פעולות שלטוניות אלה מוצגות כניסיונות ישראליים להשתמש בחינוך ככלי פוליטי להובלת תהליך של אינדוקטרינציה ישראלית ומחיקת הזהות הפלסטינית של תושבי מזרח ירושלים.
מחקר זה הוא חלק ראשון ממחקר משותף גדול יותר של מכון ירושלים למחקרי מדיניות והמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בתמיכת קרן פרידריך נאומן לקיום החרויות, אשר יעסוק במרכיבים נוספים של תוכנית החומש הישראלית ובהשפעתה על מזרח ירושלים. במחקר הנוכחי בחרנו להתרכז בסוגיית החינוך משום שהיא מעמתת את תושבי מזרח העיר עם שאלת זהותם. היא פותחת דיון ציבורי וויכוח פנימי נוקב בין מצדדי ההשתלבות באקדמיה ובשוק העבודה הישראליים מטעמים פרגמטיים־תועלתניים ובין השמרנים, המחזיקים בתפיסות לאומיות נוקשות יותר ומדגישים את החשיבות בשמירה על הזהות הפלסטינית ובמאבק מתמיד נגד השלטון הישראלי. הסוגיה מאתגרת גם את הרשות הפלסטינית ומציבה סימן שאלה באשר למעמדה של מזרח ירושלים בהסדר הקבע כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.
בן אברהמי, חוקר במכון ירושלים למחקרי מדיניות, מתמחה בחקר היבטים חברתיים ותרבותיים של הקהילות הערביות במזרח העיר.
ד״ר אמנון רמון, היסטוריון, חוקר בכיר במכון ירושלים למחקרי מדיניות וסגן ראש המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה ביד יצחק בן-צבי.
יוחנן צורף, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ( INSS ). מתמחה בחקר יחסי ישראל-פלסטינים, החברה הפלסטינית, זיקתה לישראל ולהתנחלויות והמערכת הבין-ארגונית הפלסטינית.
בניית מדיניות חברתית-כלכלית לפיתוח מזרח ירושלים
מיפוי השכונות הערביות במזרח ירושלים