"ותלמוד תורה כנגד כולם": חינוך חרדי לבנים בירושלים
פרסום מס' 405
התמודדות ההנהגה הרבנית עם תהליכי רכישת השכלה אקדמית בחברה החרדית בישראל
כתב העת לחקר החברה החרדית, כרך 1, תשע"ה 2015/2014 (דצמבר 2014): 59-44
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2015
לטם פרי-חזן
עמירם גונן
מחקר זה בודק כיצד מחלחל עיקרון חוקתי של חופש חינוכי, המעוגן בחוקה הבלגית, אל בתי הספר החרדיים באנטוורפן שבבלגיה. הוא מתחקה אחר הגורמים המעצבים את החופש החינוכי בחיי היום-יום של בתי הספר החרדיים ומאפיין אותם בתוך שדה המדיניות החינוכית. ממצאי המחקר מראים כי החופש החינוכי משתנה בתוך "גלגלי השיניים" של מדיניות החינוך. חוקי החינוך מסדירים את קיומם של בתי ספר דתיים פרטיים במימון מלא ומעניקים להם אוטונומיה, אך הסוכנים המופקדים על יישום מדיניות החינוך, כללי הרקע שבתוכם פועלת המדיניות והנורמות התרבותיות החרדיות מצמצמים את החופש החינוכי בדרכו לכיתות.
בחלקו האחרון המאמר מבקש להפיק מממצאיו תובנות רלוונטיות לעיצוב מדיניות החינוך בישראל. תובנות אלו נוגעות לתפקיד הסוכנים המפקחים, לעידוד לימודי החול באמצעות התניות מימון, להנעת בחירות הורים באמצעות איסור על מיוני תלמידים, להגבלת האפשרות לפצל בתי ספר ולאיזון בין הרצון לאפשר לחרדים לממש את זכותם לחינוך באמצעות התאמות לבין החשש מקיבוע מציאות מפרידה ומפלה.
מבוא – מדיניות החינוך באנטוורפן
באחד הימים הראשונים לביקורי באנטוורפן שבבלגיה ארחה אותי מורה חרדית בבית ספר יהודי-חרדי בו היא מלמדת. השיחות המקדימות עמה לא הכינו אותי לתמונה שנגלתה לעיני כשפתחתי את דלת בית הספר – הופתעתי לראות קבוצת בנות חסידיות צועדות בלבוש צנוע ובטור מוקפד בעקבות מורה לא-יהודייה, לבושה בסגנון שאינו חרדי. לאחר מכן, כשישבנו בכיתה, עיינתי בספר לכיתה ה' ממנו לומדות הבנות החרדיות על אמנֹות בין-לאומיות הנוגעות לזכויות האדם. בספר, שנכתב בשפה הפלמית, הוסתרו האיורים שאינם מותאמים לערכי התרבות החרדית במדבקות לבנות. תמונה דומה מצאתי גם בחלק מבתי הספר החרדיים לבנים. באחד מהם הראו לי בגאווה את תמונת ה"קינדר-ּפרלמנט" – מועצת תלמידים הנבחרת בבחירות דמוקרטיות, אשר סיסמתה: "דעתך חשובה לנו".
פיסות אלה מהמציאות היומיומית של בתי הספר החרדיים באנטוורפן סייעו לי להבין כיצד פועלים גלגלי השיניים של מדיניות החינוך המסדירה אותם. הן מעידות על כך שבמציאות משפטית, כלכלית ופוליטית מסוימת קהילות חרדיות מוכנות לערוך ויתורים, גם בתחום החינוך העומד בראש סדר העדיפות התרבותי שלהן. הן ממחישות כיצד נורמות תרבותיות מתכתבות עם הסדרים משפטיים ומסתגלות למציאות המשתנה. המסע הארוך בתוך גלגלי השיניים של מדיניות החינוך עומד בליבו של מחקר זה, אשר בוחן כיצד עיקרון חוקתי של חופש חינוכי מחלחל אל בתי הספר החרדיים באנטוורפן. מסע זה עשוי לעניין לא רק חוקרים המבקשים ללמוד על אחת הקהילות החרדיות הגדולות בעולם, שמערכת החינוך שלה טרם נחקרה, אלא גם מעצבי מדיניות המתחבטים בהסדרת החינוך החרדי וחוקרי משפט ומדיניות חינוך העוסקים בפערים שבין חוק, מדיניות ופרקטיקה.
"ותלמוד תורה כנגד כולם": חינוך חרדי לבנים בירושלים
פרסום מס' 405
2011 | מחברים: ד"ר אהוד (אודי) שפיגל
התמודדות ההנהגה הרבנית עם תהליכי רכישת השכלה אקדמית בחברה החרדית בישראל
כתב העת לחקר החברה החרדית, כרך 1, תשע"ה 2015/2014 (דצמבר 2014): 59-44
2014 | מחברים: תהילה קלעג'י