סביבה מינהל ומשפט בישראל - שורשים ובסיס
פרסום מס' 7 - המרכז למדיניות סביבתית
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2009
אור קרסין
בישראל, בדומה למתרחש במדינות אחרות, נמתחת ביקורת מתמשכת נגד הדרך בה נאכפים דיני איכות הסביבה. לנוכח הדאגה הציבורית הגוברת בדבר היכולת להבטיח סביבה בטוחה, נקייה ובריאה לנו ולבאים אחרינו, נאבקות הרשויות להגנת הסביבה בעולם כולו על יישום מדיניות וסטנדרטיים סביבתיים. כדי לשפר את מידת הציות והיישום של רגולציה סביבתית, על רשויות האכיפה לפעול במכוון כדי להשיג תוצאות. בהמשך לכך, על רשויות השלטון למדוד את עצמם ביחס למידה בה מתממשים יעדיהן. כדי לתמוך בתהליך הלמידה המתמשך הדרוש ברגולציה מורכבת העוסקת בהגנת הסביבה, נדרשות הרשויות לפתח מערך למדידת ביצועים. מחקר זה מדגים כיצד ניתן לתכנן מערך למדידות ביצוע האכיפה וכיצד למדוד את האפקטיביות שלה. לשם כך הוא בוחן את יעדי האכיפה האפשריים, את אסטרטגיות האכיפה ואת התנאים לשימוש מוצלח בכלי-אכיפה מגוונים. המחקר מציע אינדקס קומפקטי וממוקד למדידת אפקטיביות האכיפה. מיישומו ומניתוחו של האינדקס המוצע, ניתן להעריך את אפקטיביות האכיפה ובנוסף לכך להפיק תובנות רבות ביחס לשינויים הרצויים ביישום כלי האכיפה וסמכויות האכיפה, במבנה הארגוני של מערך האכיפה, במערך איסוף המידע ואף במבנה הרגולציה הקיים.
הרגולציה הסביבתית היא תופעה חברתית צעירה יחסית. בישראל לא תפסה אכיפת חוקי הסביבה מקום חשוב לפני תחילת שנות ה-90. הרגולציה הסביבתית המצווה אשר נשענת על סטנדרטים נוקשים ועל אכיפה פלילית, עומדת בעשור האחרון תחת לחצים-ביקורת מתמשכים מכיוונים שונים. במחקר זה ייבּחנו היעדים הפיזיים וההתנהגותיים של הרגולציה הסביבתית ותיבחן השאלה כיצד מושגים יעדים אלה באמצעות אכיפה ִשלטונית נגד מי שהפרו את הרגולציה. המחקר עוסק בפעולות האכיפה שלטוניות, בניגוד לפעולות האכיפה הפרטיות, שיש בהן כדי להביא לציות וליישום הרגולציה. המחקר מתייחס במתכוון לרגולציה הסביבתית ולא לחקיקה סביבתית במובנהּ המשפטי הצר. בדרך כלל נבחנת הרגולציה הסביבתית כמכלול שלם של כלים לעידוד הציות ואכיפה, בעוד שהעיסוק מתמקד בהבדלים האפשריים ביעדי ההסדרה הסביבתיים, הכלכליים והחברתיים.
כדי לאפשר לרגולציה להגביר את רמת האדפטיביות והלמידה, מציע מחקר זה ערכת אינדיקטורים ואינדקס שמסייעים במעקב אחר אפקטיביות האכיפה. באמצעות המדדים שנכללו בערכה ובאינדקס, נאסף מידע הנותן בידי מערכת האכיפה את הבסיס האמפירי הדרוש לה להבנת השפעת האכיפה על הסביבה הפיזית והאנושית כאחת. המידע מאפשר גם לאפיין את השפעות הגומלין בין חלקיה הרבים של מערכת האכיפה. ניתוח המידע המוצג במדדים מניח תשתית עובדתית להסקת מסקנות על אפקטיביות האכיפה בהשגת יעדיה. מסקנות אלו, השופכות אור על הדרכים לחזק את אפקטיביות מערכת האכיפה, מהוות תשתית ראויה לתכנון שינויים ברגולציה הקיימת. תהליך הלימוד באמצעות מדדים הוא אפוא רפלקסיבי. הוא נשען על מדידת הביצועים של הרגולציה הסביבתית לאחר מעשה. הלימוד הרפלקסיבי מאפשר לקבל החלטות מושכּלות יותר על קשת רחבה של נושאים סביבתיים מורכבים ולתקן את הרגולציה הסביבתית בהתאם. מתוך כוונה לעודד דפוס רפלקסיבי ולומד של הרגולציה הסביבתית, נעשו במחקר כמה צעדים לפיתוח תפיסה חדשה לעיצוב מדדים של אכיפה וציות. המחקר מפתח מודל קודם, שהוצע על ידי ה-INECE, אך מבסס אותו תאורטית. תרומתו העיקרית של מחקר זה היא ביצירת בהירות רבה יותר בשלב זיהוי האינדיקטורים. המודל שהוצע כאן קושר בין יעדי האכיפה הסביבתית, אסטרטגיות האכיפה, ואמצעי האכיפה, לבין האינדיקטורים שבערכּה ובאינדקס.
התמוטטות המצוק החופי - מסמך מדיניות
2010 | מחברים: גלית כהן, עמוס ביין, עמיר אידלמן
סביבה מינהל ומשפט בישראל - שורשים ובסיס
פרסום מס' 7 - המרכז למדיניות סביבתית
2003 | מחברים: ראובן לסטר, אהוד חושן
עושים קיימות בירושלים - פורום עירייה וחברה אזרחית