עיר ממשל: המצב התכנוני בקריית הלאום
פרסום מס' 501
שנת פרסום: 2019
נדן פלדמן, ד"ר שרית בן שמחון-פלג, תמי גבריאלי, אראלה חזן-גנן, ליאור שילת
מסמך זה, המצטרף לשורת עבודות של מכון ירושלים למחקרי מדיניות בנושא עיר ממשל בשנים האחרונות, נועד להציג בפני מקבלי ההחלטות את היתרונות הכלכליים והאחרים הגלומים בהפיכתה של ירושלים לעיר ממשל מוצלחת. המסמך מתמקד בחיזוק האקו-סיסטם הממשלי בירושלים כמפתח להפיכתה לעיר ממשל מוצלחת ומשגשגת. הוא מתחיל בהגדרה מהי עיר ממשל מוצלחת ומהו אקו-סיסטם ממשלי; מנסח ארבעה תנאים לקיומה של עיר ממשל מוצלחת; סוקר את המצב הקיים בירושלים, הסובלת משורה של חולשות בתפקודה כעיר ממשל; ולבסוף מציב המלצות לפעולה בשלושה תחומים: נגישות, מסחר ופיתוח האקו-סיסטם הממשלי.
מהי עיר ממשל?
עיר ממשל בהגדרתה היא עיר בירה שבה יושבים מוסדות הממשל המרכזי של מדינה: משרדי הממשלה, הפרלמנט, בית המשפט העליון ומוסדות שלטוניים נוספים. אולם אין די בכך: עיר ממשל מוצלחת היא כזו שבה מתקיימים רשת קשרים ויחסי גומלין בין שחקנים, המרכיבים את מה שמכונה במחקר ׳רשתות מדיניות׳ (Networks Policy), אלו מאפשרות למידה הדדית ופיתוח של מענה חדשני לאתגרים ציבוריים.
עיר ממשל מוצלחת היא עיר שבה הממשל מהווה חלק מרכזי במרקם העירוני וסביבו מתקיימת מערכת שלמה של מרכיבים עוטפים הפועלים סביב המגזר הממשלתי ומנהלים איתו יחסי גומלין עשירים. מרכיבים אלה כוללים מכוני מחקר, חברות לובינג, משרדי ייעוץ אסטרטגי, מוסדות אקדמיים, ארגוני חברה אזרחית ועמותות מגזר שלישי, משרדי פרסום ויחסי ציבור, ארגונים בינלאומיים, שגרירויות, קונסוליות ונציגויות דיפלומטיות, כלי תקשורת מובילים וחברות פרטיות המספקות שירותים לממשלה. למערכת המרכיבים הזאת אנו קוראים אקו־סיסטם ממשלי.
התועלת הכלכלית מהעברת יחידות ממשלתיות לירושלים
2018 | מחברים: נדן פלדמן
עיר ממשל: המצב התכנוני בקריית הלאום
פרסום מס' 501
2019 | מחברים: תמי גבריאלי, אראלה חזן-גנן, נדן פלדמן, ד"ר שרית בן שמחון-פלג, ליאור שילת