קהילה מאמינה בחינוך – מחקר הערכה בשכונות נווה-יעקב ובית-צפפא בירושלים
תקציר
שנת פרסום: 2008
הקרן לירושלים יזמה תכנית חדשנית שנועדה לסייע לקידום החינוך בקהילות המתגוררות בירושלים. התכנית ״קהילה מאמינה בחינוך״ שהחלה לפעול בשנת 2000 בשתי שכונות, והפכה למודל מוצלח של העצמה קהילתית שהורחב לערים נוספות בארץ. התכנית פעלה במהלך השנים בשבע שכונות שונות ברחבי העיר, ביניהן בשכונה חרדית ובשכונות ערביות. מטרתה לעודד את התושבים לקחת את האחריות לחייהם ולהיות שותפים בקבלת החלטות ובקביעת מדיניות בתחומי החינוך והקהילה בשכונה. מכון ירושלים מביא כאן לפנינו מחקר מקיף אשר בחן את התכנית בשתי שכונות בירושלים, נווה יעקב ובית צפפא.
על התוכנית:
החידוש בתכנית קהילה מאמינה בחינוך הוא הגישה ההוליסטית לסוגיות של חינוך וקהילה, ושיתוף התושבים בקבלת החלטות ובקביעת מדיניות בשכונה. ועדת ההיגוי השכונתית, המורכבת מתושבים ומאנשי-מקצוע, היא שמחליטה, על בסיס תכנון אסטרטגי וקביעת סדרי עדיפויות, באלו תכניות להשקיע את המשאבים.
השכונות בית-צפפה ונווה-יעקב היו הראשונות להתנסות במהלך חינוכי-קהילתי כחלק מתכנית קהילה מאמינה בחינוך. השכונות שונות זו מזו מבחינת מאפייני האוכלוסייה, תשתית השירותים החברתיים והפיזיים, המיקום הגיאוגרפי בירושלים, והתפיסות התרבותיות-חברתיות של התושבים, מה שהקשה על השוואה בין השכונות. כל זאת, הנה עיקרי ההישגים והקשיים שהמחקר העלה:
הישגים:
- קידום החינוך בשכונה ופיתוח הממשק בין קהילה לחינוך
- הופעלו מכוון של תכניות חינוך ופיתוח קהילה שלא היו קיימות קודם לכן, או קיימות בממדים קטנים.
- מאות תלמידים במסגרת החינוך הפורמלי ובמסגרת בלתי פורמלית זכו לליווי, תמיכה וסיוע לימודי.
- נוצרו תובנות חדשות ועלתה המודעות בדבר חשיבות הממשק בין קהילה לחינוך ואלה חִלחלו ברמה השכונתית, המוסדית והעירונית.
- חשיבה אסטרטגית ותכנון שכונתי-קהילתי
- פותחה יכולת של תושבים ואנשי-מקצוע להכין תכנית אסטרטגית בתחום של קהילה וחינוך.
- פותחה ראִייה כוללת של צורכי השכונה בקרב אנשי המקצוע ובקרב התושבים.
- הוכנסו מושגים חדשים וחשיבה חדשה בתחומי החינוך והקהילה וגובשה תפיסה שכונתית של יעדים, מטרות וצרכים.
- פיתוח יכולות של עבודה משותפת ומשתפת
- פותחו נוהלי עבודה משותפים בין הגופים השונים בשכונה (אנשי מקצוע, מנהל קהילתי, תושבים, מוסדות חינוך, לשכת הרווחה וכו').
- פותחו יכולת עבודה בין התושבים הפעילים ואנשי המקצוע, ובין אנשי המקצוע השונים.
- פיתוח מנהיגות של תושבים
- תהליכי הסקה ולימוד בין שכונות ובתוכן – קיימים תהליכי הסקת מסקנות ולמידה בתוך השכונות וביניהן. לכך מסייע מערך של ניהול היררכי.
- מחקר הערכה – מחקר הערכה מעצב ומלווה את התכנית.
קשיים:
- חשיבה אסטרטגית ותכנון שכונתי-קהילתי
- היה טעם לפגם בכך שהמנחה המקצועי לא המשיך ללוות את אנשי המקצוע והתושבים במהלך התכנית בכלל, ולקראת המעבר לעצמאות בפרט.
- פיתוח יכולות לעבודה משותפת ומשתפת
- קושי באיגום משאבים
- יצירת שותפות עם בתי ספר בשכונה – חשוב ליצור הבנה ושותפויות עם מערכת החינוך בעיר בכלל ועם בתי הספר ועם הלומדים בהם בפרט. אולם משימה זו אינה קלה. מְנהלי בתי הספר וצוותי הניהול עסוקים מאוד ב״ממלכה״ שלהם − בית הספר ועל-פי רוב הם מעדיפים לקבל את המשאבים ולהפעיל את התכנית בין כותליו.
- בכל שלבי התכנית ניכר חוסר מעורבות או מעורבות מזערית של מנח"י – מנהל חינוך ירושלים, למרות שהתכנית עוסקת בעיקר בחינוך בשכונות ירושלים.
- פיתוח מנהיגות תושבים
- מחקר הערכה – בנווה-יעקב ובבית-צפפה לא היה מחקר-הערכה מלווה ומעצב, ובעת ההערכה המסכמת הסתבר שלא התפתחו דפוסי דיווח והערכה פנימית כפי שתוכנן וכפי שנדרש לשם הסקת מסקנות מושכלת.
- גיוס משאבים – מרבית השכונות לא הצליחו לגייס משאבים נוספים וליישם תכניות שזכו בדירוג גבוה בתכנון האסטרטגי.
- ניהול התכנית והובלתה – ניכר חוסר-הלימה בין תפיסותיהם של שותפים בכירים המובילים את התכנית, באשר ליעדים העיקריים של התכנית ולדרך יישומה.
לצפייה והורדת הפרסום
יצא לאור במסגרת הפרויקט
הערכה מלווה לפעילות הקרן לירושלים
פרויקטים שעשויים לעניין אותך
הקמת בנק קהילתי עבור אוכלוסיות מודרות בישראל
השכלה גבוהה בירושלים: עיר.אקדמיה