גישה סביבתית תחבורתית לסיווג פעילות עירונית
פרסום מס' 14 - המרכז למדיניות סביבתית
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2019
מאז נחנך קו הרכבת התורכית לירושלים (ספטמבר 1892) עברו 126 שנה. במשך השנים עברו על הרכבת לעיר תמורות רבות. היא פסקה לפעול מספר פעמים: בשלהי 1917 במהלך הכיבוש הבריטי, במלחמת השחרור וב-1998 למספר שנים. התחנה הסופית שלה בירושלים הועתקה ממקומה ועברה ממרכז העיר לאזור מנחת בדרום העיר. אולם השינוי העיקרי התרחש עם הנחתה של המסילה החדשה לירושלים, מצפון לכביש 1, הקושרת את העיר ברכבת מהירה, אל נמל התעופה בן – גוריון ואל תל אביב.
הקו החדש נחנך בספטמבר 2018 והחל עידן חדש בתחבורה הציבורית לבירת ישראל. משך הנסיעה בין ירושלים לתל אביב התקצר לכדי פחות ממחצית השעה. התוואי החדש עובר דרך מספר מנהרות וגשרים, מהארוכים שידעה ישראל. התחנה החדשה, במבואותיה המערביים של העיר, נקראת תחנת 'יצחק נבון' ורציפיה נמצאים כ-80 מטר מתחת לפני הקרקע. בנוסף, יש כוונה להמשיך את קו הרכבת למרכזה של העיר ואף דרומה אל התחנה במנחת.
שלב ההרצה של הרכבת המהירה לירושלים החל ב־25 לספטמבר 2018. בתקופה הקצרה שעברה מאז ועד אמצע דצמבר 2018 הסיעה הרכבת לירושלים יותר נוסעים מאשר הסיעה הרכבת בקו הישן בנחל שורק בכל שנת 2016.
הקשר המהיר של ירושלים לתל אביב הוא כמובן דו־סיטרי ולכן עשויות להיות השלכות חיוביות או שליליות על התעסוקה ועל רמת ההכנסה של תושבי העיר. מצבה הכלכלי של ירושלים עשוי להשתפר בשל הנגישות המהירה לערי השפלה ומישור החוף והרחבתו וגיוונו של שוק התעסוקה לתושבי העיר. אם לכך תתווסף מדיניות בנייה לזוגות צעירים בהיקפים גדולים, ומדיניות להשארת הסטודנטים הבוגרים בעיר, התרומה לעיר תגבר.
תופעה חיובית אחרת בתחום הכלכלי תהיה פתיחת שוק העבודה הירושלמי, המשווע, היום, לעובדים בענפי ההי־טק ובענפי תעסוקה אחרים, בפני מבקשי עבודה מערי מרכז הארץ. מאידך, עשוי להתפתח תהליך של האצת העזיבה של תושבי ירושלים בעקבות מעבר לעבודה בערי המרכז ובתל אביב בפרט.
המלצתנו היא להיערך למצב החדש באמצעות הקמה של צוות משימה מיוחד שמטרתו תהיה לעקוב ולנטר את המגמות המתפתחות בעיר כתוצאה מהפעלת קו הרכבת המהירה ולגבש מדיניות ודרכי פעולה בהתאם לתהליכים המתפתחים בתחומי ההגירה, התעסוקה, והבנייה למגורים.
גישה סביבתית תחבורתית לסיווג פעילות עירונית
פרסום מס' 14 - המרכז למדיניות סביבתית
2005 | מחברים: ערן פייטלסון, אסנת ארנון, יהושע כהן, ישראל (לוליק) קמחי
השכלה גבוהה בירושלים: עיר.אקדמיה