מדד השכנוּת – יחסים בין קבוצות בירושלים: קיץ 2023
פרסום מס' 613
שנת פרסום: 2024
סיום לימודי התיכון מהווה צומת משמעותי בחייהם של צעירים בכלל. זו היא נקודת המעבר מגיל ההתבגרות לבגרות צעירה. באוכלוסייה היהודית בישראל יש מסלול ״טבעי״ ומובנה במידה רבה שבו צפוי בוגר מערכת החינוך להשתלב עם סיום לימודיו — בין במסגרת צבאית או שירות לאומי־אזרחי ובין במסגרת ישיבה תורנית. מסלול טבעי זה כולל בתוכו מסגרות ׳מעבר׳ נוספות, המשמשות לא רק כהכנה ללימודים ולתעסוקה, אלא גם כהכנה לשירות הצבאי או הלאומי־אזרחי, כגון שנת השירות, המכינה האזרחית והמכינה הקדם ־צבאית.
בניגוד לכך, עבור האוכלוסייה הערבית בישראל אין מסלול ״טבעי״ של ׳מעבר׳ לבגרות הצעירה. נקודת חולשה משמעותית בהקשר זה טמונה במערכת החינוך הערבית ובהתמקדותה בהצטיינות אקדמית ופחות בבניית זהות, בתחושת שייכות ובחינוך למעורבות קהילתית ולאזרחות פעילה. נקודה זו מגבירה את הפער שנוצר בקרב צעירות וצעירים ערבים ביחס למקביליהם היהודים בסיום לימודי התיכון. כך, רבים מהם מתחילים באופן ישיר את חייהם כבוגרים בסיום לימודיהם התיכוניים ופונים ישירות לשוק התעסוקה או ללימודים, בעוד שאחרים נותרים חסרי מעש.
בעשרים השנים האחרונות מתפתחות עבור ערביי ישראל מסגרות שונות לשירות ולהתנדבות ממוסדת של צעירות וצעירים, שהעיקריות הן שירות לאומי ו׳שנת מעבר׳. מחקר זה מבקש להעמיק בסוגיית ההתנדבות הממוסדת במסגרת השירות הלאומי של צעירות וצעירים ממזרח ירושלים ולהציע כיווני פעולה שיסייעו להתאים את השירות לצורכיהם ולמאפייניהם הייחודים.
צילום תמונת השער: Salajean, iStockphoto
מבט חדש על מזרח ירושלים: תעסוקה, השכלה והשכונות שמחוץ לגדר
פרסום מס' 608
2023 | מחברים: נטע חדד, יאיר אסף-שפירא
מדד השכנוּת – יחסים בין קבוצות בירושלים: קיץ 2023
פרסום מס' 613
2024 | מחברים: ד"ר מריק שטרן, ניצן פייביש
בניית מדיניות חברתית-כלכלית לפיתוח מזרח ירושלים