מיפוי ההון האנושי בקרב צעירים וצעירות ממזרח ירושלים
פרסום מס' 581
שנת פרסום: 2023
שנות בית הספר היסודי מהוות שלב מכריע במסעו החינוכי של הילד. שנים אלה מעצבות את התפתחותו הלימודית, החברתית והרגשית וסוללות את הדרך לעתידו. כדי לבחור את בית הספר, ההורים נדרשים לנווט בין אפשרויות שונות ובין שיקולים פרגמטיים, ערכיים וזהותיים.
בשנים האחרונות החלה ישראל להשקיע בהיקף נרחב במערכת החינוך במזרח ירושלים באמצעות תוכניות חומש ייעודיות. בשל הייחודיות של מערכת החינוך במזרח ירושלים, עלה הצורך ללמוד כיצד מתבצעת בחירת ההורים את בית הספר לילדים ומהו מדרג השיקולים המנחה את הבחירה.
מחקר זה, שנערך בשיתוף משרד ירושלים ומסורת ישראל, כלל ראיונות פתוחים עם הורים, התייעצות עם גורמי חינוך וביצוע סקר בקרב מדגם מייצג של כ־500 אימהות לילדים הלומדים בבית ספר יסודי ממזרח ירושלים.
אנו תקווה כי מחקר זה יסייע לשפר ולכוון את עבודת גורמי המטה במשרד החינוך, בעיריית ירושלים ובמשרד ירושלים ומסורת ישראל.
השיקולים לבחירת בית ספר
במחקר נערכה הבחנה בין שיקולים שחשובים לאימהות ממזרח ירושלים ובין שיקולים שהנחו בפועל את בחירתן. השיקולים החשובים ביותר לאימהות הם שיקולים הקשורים לאיכות בית הספר, ובראשם 'הישגי התלמידים גבוהים', 'רמת המשמעת גבוהה' ו'איכות ההוראה טובה'. שיקולים נוספים שצוינו בשיעורים גבוהים הם 'יש חינוך דתי', 'קרבה לבית' ו'בית הספר מחזק את הזהות הפלסטינית'. השיקול המרכזי שהנחה בפועל את בחירתן של רוב האימהות הוא 'קרבה לבית'.
תוכנית הלימודים הישראלית
השיקול 'מלמדים לפי התוכנית הישראלית' נמצא בתחתית מדרג החשיבות והבחירה של האימהות. יחד עם זאת, שיעור האימהות שציינו כי שיקול זה חשוב להן (58%) אינו מבוטל, ודאי בהתחשב במידת הלגיטימיות שמייחסים התושבים לשלטון הישראלי ובתקופת הזמן הקצרה יחסית שבה המדינה מעורבת לעומק במערכת החינוך במזרח ירושלים. כמו כן, השיקול 'מלמדים לפי התוכנית הישראלית' חשוב יותר להורים לילדים בכיתות א'-ג' לעומת ילדים בכיתות ד'-ו'. ממצא זה עשוי להעיד על התחלת התבססות תוכנית הלימודים הישראלית במזרח העיר.
תהליך בחירת בית הספר
רוב ההורים התלבטו בנוגע לבחירת בית הספר לילדים ותיארו אקטיביות רבה בתהליך הבחירה. תמונת מצב זו עשויה ללמד על אפשרות רחבה למדי להתערבות והשפעה על בחירת ההורים. רוב גדול מהאימהות שהשתתפו בסקר העידו כי אספו מידע באופן אקטיבי ממקורות שונים, ובעיקר באמצעות שיחות עם הורים, עם מכרים נוספים או עם צוות בית הספר. רק עשירית מהאימהות ציינו כי חיפשו מידע כתוב על בית הספר. כמו כן, רוב האימהות ציינו כי קרובי משפחה או חברים היו
הבדלים בין אימהות
נמצאו רק מעט הבדלים משמעותיים בין אימהות בעלות מאפיינים שונים:
צילום תמונת השער: דגנית לוי
צילום תמונת עמוד הבית: נעם ריבקון פנטון, שתיל סטוק
כלים שלובים: החינוך ה"פרטי" והחינוך הציבורי במזרח ירושלים
פרסום מס' 605
2023 | מחברים: ד"ר אמנון רמון, אימאן אנסארי
בניית מדיניות חברתית-כלכלית לפיתוח מזרח ירושלים
הערכה מלווה לתכנית החומש לפיתוח מזרח ירושלים - החלטת ממשלה 3790