אם הדלקתם בעשור האחרון את מסך הטלוויזיה על אחד הערוצים המסחריים, בוודאי נתקלתם לא פעם באנשים אחוזי תזזית קוצצים בצל ומוסיפים עוד קצת פלפל לקלחת. תוכניות הבישול השתלטו על המסך הישראלי, תוך שהן מציגות תחרות עזה ורווית יצרים שמנסה לענות על השאלה: למי יש יותר טעים?
 
אבל האם ריבוי התכניות חצה את המסך והגדיל את התיאבון למזון איכותי יותר גם בבית? האם הגירוי החזותי גורם לנו לאמץ הרגלי תזונה טובים יותר? הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בא לעזרנו בבדיקת השאלה.
 
לפי הסקר, כ-35% מתושבי ישראל לא צורכים משקאות ממותקים, מוצר המציע תכולת סוכר גבוהה, אפס ערכים תזונתיים ולא מעט קלוריות. אך בעוד שהמסר חלחל לתושבי תל אביב וחיפה, שבהתאמה 40% ו-44% מהם דיווחו על הימנעות מצריכת משקאות ממותקים, רק 25% מתושבי ירושלים משאירים את הבקבוקים על המדף.
 
הקארמה שלנו דורשת איזון. אם לא פחות משקאות, לפחות נגדיל את צריכת המזונות הבריאים: כ-41% מתושבי ישראל צורכים 3 ירקות ומעלה ביום – מזון המזוהה עם צריכת קלוריות נמוכה, סיבים תזונתיים התורמים לתהליכים מטבוליים ושאר ירקות שעושים לנו נעים בגוף ובמוח. אבל גם כאן, ירושלים, עם שיעור עניים גבוה המתקשים לרכוש מזון טרי ויקר, משתרכת מאחור. 18% מתושבי העיר צורכים 4 ירקות ומעלה ביום, בהשוואה לנתון כפול של 33% מתושבי תל אביב ו-35% מתושבי חיפה.
 
נראה שתקנות סימון מזון מזיק, שתעשיית המזון נעמדה על רגליה האחוריות כדי לרכך אותן, הן רק חלק מהתמונה. אם שר הבריאות ליצמן רוצה לעודד צריכת מזון בריא, טוב יעשה אם יפעל להגדיל את ההזדמנויות הכלכליות בקרב קהל בוחריו – ובירושלים, תחילה.