סיכום מפגש צוות החשיבה: תחבורה ציבורית במזרח ירושלים
ראשי סיכום מפגש צוות החשיבה: תחבורה ציבורית במזרח ירושלים
תאריך פרסום: 21 באוגוסט 2024
מחברים: ד"ר אמנון רמון
רקע
בהמשך למפגשי החשיבה הקודמים שערך המכון מאז ראשית המלחמה, ב-3 ביולי 2024 התקיים מפגש זום נוסף של צוות החשיבה למזרח ירושלים בשיתוף קרן פרידריך נאומן לקיום החירויות. במפגש נידונו מכלול הנושאים שנוגעים לתפקוד התחבורה הציבורית במזרח ירושלים, תחום שיש לו השפעות והשלכות מרחיקות לכת על תחומי הכלכלה, התעסוקה, החינוך, ההשכלה גבוהה וחיי היום יום במזרח העיר. במרכז הדיון עמדו הבעיות, החסמים והאתגרים המיוחדים העומדים בפני שיפור מערכת התחבורה הציבורית במזרח ירושלים ופיתוחה.
להלן תקציר הבעיות המרכזיות שזוהו במהלך הדיון, לשם הפעלת מערך תחבורה ציבורית יעיל במזרח העיר:
- פיצול בין חברות תחבורה – המפגש העלה כי ריבוי חברות תחבורה שכונתיות ואזוריות במזרח ירושלים מונע יצירת קווים ישירים ויעילים בין השכונות, מה שמוביל לשירות תחבורתי מפוצל ולא יעיל.
- בעיות תשתית – כבישים ומדרכות במצב גרוע מקשים על תנועת אוטובוסים והקמת תחנות אוטובוס מסודרות. נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים כמעט ואינם קיימים, מה שמכביד על זמני הנסיעה.
- חוסר בתחנות אוטובוס מסודרות – רבים מהמשתתפים במפגש התלוננו על תחנות אוטובוס חסרות או לא מסודרות, והעדר שילוט דיגיטלי בתחנות שמעדכן על זמני הגעת האוטובוסים.
- בעיות תשתית – כבישים לא תקניים בתוך השכונות שלא מתאימים לתנועת אוטובוסים והעדר מדרכות שמאפשרות הקמת תחנות אוטובוסים.
- בעיות ביטחון של הנוסעים – נשים וילדים במזרח ירושלים מדווחים על חשש מאלימות ומיחס פוגעני מצד אנשי אבטחה, בקרים וצעירים יהודים ברכבת הקלה ובקווי האוטובוס במערב העיר בדרך למקומות העבודה והלימודים. קושי מיוחד קיים עם נערים מתחת לגיל 16 שאין להם עדיין תעודת זהות.
- שעות פעילות מוגבלות – הפסקת פעילות של חלק מהקווים בשעות הערב והלילה מקשה על תושבים להסתמך על התחבורה הציבורית בשעות המאוחרות.
- מחסור בקווים ישירים – העדר קווים ישירים בין השכונות מאלץ את הנוסעים לעבור דרך מרכז העיר ולבזבז זמן רב על נסיעות ארוכות והחלפת קווים.
- חוסר במידע לנוסעים – תושבים רבים התלוננו על העדר מידע זמין על זמני הגעת האוטובוסים בתחנות, מה שמקשה על תכנון הנסיעה.
- תחבורה בלתי מורשית – פעילות של מפעילים פיראטיים ('חאפרים') גורמת לבעיות בטיחות ותחרות לא הוגנת בשוק התחבורה הציבורית.
- בעיות תחבורה מעבר לגדר – בשכונות מעבר לגדר, כמו כפר עקב ומחנה פליטים שועפאט, פעילות העירייה מוגבלת, והתחבורה הציבורית אינה מספקת. הקשיים והפקקים במעברים מקשים מאוד על מעבר האוטובוסים.
- חוסר אמון במערכת – תושבים רבים הביעו חוסר אמון במערכת התחבורה הציבורית בשל בעיות שירות ותשתית מתמשכות – דבר שמביא לירידת מספר המשתמשים וגידול בהיקף תנועת הרכב הפרטי.
בדיון השתתפו כ-40 תושבים ופעילים מזרח ירושלמים, חוקרים, מומחים יועצים ונציגי "צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים" – גוף משותף למשרד התחבורה ועיריית ירושלים המרכז את כלל הטיפול בנושאי התחבורה בעיר.
בין המשתתפים:
- ד"ר אמנון רמון, מרכז הצוות במכון ירושלים
- עומר יניב, חוקר בצוות מידע ונתונים, מכון ירושלים
- פואד אבו חאמד, פעיל חברתי מצור באהר
-
זיאד חדד, מתכנן ויועץ לענייני תחבורה
-
נידאל ג'דה, מנהל חברת האוטובוסים הצפונית
-
מג'דל הינדי, חוקרת באוניברסיטה העברית
- ליאנה נביל, מעמותת קיאני
- תמי רוזנברג ואיזי מגרה, מתוכנית אב לתחבורה
- ועוד…
תמונה: ori~, wikimedia