החברה החרדית: מקורות, מגמות ותהליכים
פרסום מס' 41
שנת פרסום: 2014
ענת בארט, עדיטל בן ארי
עמירם גונן
מחקר זה בוחן את תופעת הגירושין במגזר החרדי, את דרכי ההתמודדות של הגרושים עם מצבם ואת יחסה של החברה החרדית אליהם. הגירושין בחברה החרדית אינם נידונים בציבור, אך התפתחות פרמטרים שונים – כגון הקמת קבוצות תמיכה לנשים חד-הוריות חרדיות, קבוצות טיפול לבני משפחות של גרושים, התפתחות של מערך טיפולי-אקדמי מקרב החברה החרדית והקמת מקלטים לנשים מוכות בחברה החרדית – מעידה על התרחבות התופעה.
מאמר זה בוחן באמצעות כלים איכותניים-פמנולוגיים את תגובות הפרט, המשפחה והחברה החרדית לגירושין. במחקר השתתפו 61 מרואיינים מארבע קבוצות שונות בחברה החרדית: נשים גרושות, גברים גרושים, בנות בוגרות להורים גרושים ואנשי מקצוע המעורבים בתהליך. המחקר נערך באמצעות מדגם 'כדור-שלג'. הוא אינו בוחן את הסיבות לגירושין, אלא את תוצאותיהם.
ממצאי המחקר מציירים תמונה מורכבת וכואבת של חברה אשר דוחה אקטיבית או פסיבית את תופעת הגירושין ואת אלה שנקלעו אליה לצד התעצמות אישית ותהליכי אינדיבידואליזציה של המתגרשים, אשר בוחרים להמשיך ולחיות בקרב החברה החרדית חרף הדחייה שהם חשים ממנה.
גירושין בחברות קולקטיבסטיות
בחברות קולקטיביסטיות נועדו הנישואין לשרת בראש ובראשונה את החברה, והמשפחה נחשבת בהן ליחידה חברתית בסיסית. תפיסה זו יוצרת אצל הפרט ציפייה להקרבה ומחויבות לקבוצה. כאשר מתגלות בעיות בזוגיות, הן באות על פתרונן בפנייה אל גורמים דתיים. לכן נתפסים הגירושין בחברות אלו כפגיעה במרקם החברתי.
חברות קולקטיביסטיות מושיטות תמיכה קהילתית משמעותית לפרטים במצוקה, על בסיס יום-יומי. עם זאת, פרטים בחברה כזו נוטים פחות לבקש עזרה, מחשש לסטיגמטיזציה מחד גיסא ומאמונה בתיקון המידות מאידך גיסא. הפרדוקס הנוצר בין תופעת הגירושין לבין התמיכה החברתית, יוצר תחושה של דחייה ותמיכה בו-זמנית. המתגרשים חשים בושה ואבל מצד אחד, וחוזק הנובע מטקסים דתיים ומתחושת קהילתיות מצד שני.
בחברות קולקטיביסטיות-דתיות נוסף על המרכיב הקולקטיביסטי – המקשה על הגירושין – גם מרכיב דתי-הלכתי אשר מוסיף להם מורכבות ייחודית. היחס הדתי אל הגירושין נמדד על רצף שבין איסור מוחלט, כמו בתפיסה הקתולית, לבין ה יתר, כמו בחברות מוסלמיות. הערבוב בין המרכיב ההלכתי והנורמטיבי, גורם במקרים רבים לבלבול בין הלכות ונורמות. הקושי בהפרדה יוצר מגמת איסור שאינה תואמת בהכרח את הציווי ההלכתי.