חסמים לשלום בסכסוך הישראלי-פלסטיני
פרסום מס' 401
בנייה בלתי חוקית, סכסוכי דמים ושני מיליארד שקל בשנה
פרסום מס' 483
שנת פרסום: 2002
רות לפידות, ד"ר אמנון רמון
בסתיו 2000 נראה היה שרבים הסיכויים להשגת הסכם בין ישראל לרשות הפלסטינית אשר יאפשר קיום בצוותא בשלום. תקוות אלה התנפצו. במסגרת צוות החשיבה והמחקר של מכון ירושלים בנושא עתידה של ירושלים הוקמה ועדת משנה לסוגיית העיר העתיקה. מטרת הוועדה הייתה לבדוק בשלב ראשון את המצב הקיים בעיר העתיקה, ובהמשך לשקול חלופות לפתרונות אפשריים. כמה עובדות מקשות על מציאת פתרון לסוגיית העיר העתיקה של ירושלים. חלק זה של העיר הוא בעל חשיבות סמלית, רגשית ודתית רבה, הן לנוגעים ישירות בסכסוך הישראלי־ערבי והן למיליונים רבים של בני שלוש הדתות אשר אינם חיים בעיר אך היא קדושה בעבורם.
הפרסום מגדיר כי שאלת המעמד הפורמלי של העיר העתיקה מתמקדת למעשה בנושא הריבונות. בחיפוש אחר פשרה לסוגיית הריבונות בעיר העתיקה נשקלו החלופות הבאות:
הפרסום מאגד סקירה ענפה אודות העיר העתיקה: אוכלוסייה, מינהל, שירותים, מקומות קדושים, משפט, תכנון ושימור, חשיבות עולמית. לאחר פרק המבוא מובא אוסף מאמרים, דוחות, רשימות ומפות אודות העיר העתיקה בירושלים, בנושאים כגון האוכלוסייה היהודית בעיר העתיקה, הגורם הנוצרי ושאלת ירושלים, הרובע המוסלמי, מערך שימושי הקרקע בעיר העתיקה ועוד.
לפי דוח של האו״ם מ־1949, מצויים בירושלים כ־30 מקומות קדושים חשובים. בנוסף לכך קיים מספר רב של בתי כנסת, מסגדים, כנסיות, מנזרים, בתי קברות ומבני דת אחרים. רבים ממקומות אלה מרוכזים בעיר העתיקה ובאגן העיר העתיקה. יתרה מזאת, המקומות הקדושים לעדה מסוימת אינם נמצאים בהכרח ברובע שבו מתגוררים בני אותה עדה (למשל, הוויה דולורוזה הקדושה לנוצרים עוברת ברובה דרך הרובע המוסלמי). כבר בהצהרה על הקמת המדינה הובטח שישראל ״תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות״. הבטחה זאת קיבלה ביטוי משפטי מוגדר ומחייב יותר בחוק השמירה על המקומות הקדושים, תשכ״ז 1967- שהתקבל בכנסת בתום מלחמת ששת הימים לאחר איחודה של העיר. חוק זה קובע כי ״המקומות הקדושים יהיו שמורים מפני חילול וכל פגיעה אחרת ומפני כל דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם המקומות״.
הסכסוך ותהליך השלום הישראלי - פלסטיני
בניית מדיניות חברתית-כלכלית לפיתוח מזרח ירושלים
מיפוי השכונות הערביות במזרח ירושלים