בימים אלו נפתח שרות הרכבת בין ירושלים למודיעין, לאחר השלמת פרויקט "קשת מודיעין". העיר מודיעין אמנם משויכת מינהלית למחוז המרכז, ונמצאת במטרופולין תל-אביב לפי הגדרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אך בהיותה ממוקמת במרחק קצר מירושלים מתפתחות זיקות לעיר כגון תעסוקה, לימודים וכו'.

ובכן, מה יקרה כאשר עיר גדולה (מודיעין מונה 97,100 תושבים בתחילת 2022) במרחק קצר מירושלים, תתחבר אל מרכז המטרופולין בקו רכבת?

לפי ספירות תנועה המתפרסמות על-ידי משרד התחבורה, ישנן כ-6,300 נסיעות ברכב פרטי ממודיעין (כולל מודיעין עילית והישובים הסמוכים לה) לירושלים ביום חול בשעת שיא בוקר (6:00-9:00). אפשר להניח כי כלל הנסיעות ברכב פרטי, בכל שעות היום, מגיע לכ-23,000. כנראה שחלק מנסיעות אלו, כמו גם חלק מהנוסעים באוטובוס ממודיעין לירושלים יעבור לרכבת, אך האם יתווספו נסיעות נוספות, של אנשים הנוסעים כיום ממודיעין לאזור תל-אביב, ויעברו לעבוד או ללמוד בירושלים? האם תהיינה גם נסיעות ברכבת בכיוון ההפוך, של ירושלמים שיבואו לעבוד במודיעין? כנראה שיהיו, אך שלא הרבה. תהייה אחרת היא האם הרכבת תעודד ירושלמים שחשבו להגר מהעיר, לעבור למודיעין ולהישאר לעבוד בירושלים. ימים יגידו.

בינתיים ניתן לראות (בנתוני הלמ"ס) שקו הרכבת בין ירושלים לתל-אביב (דרך נתב"ג) ממשיך להתאושש לאחר הקורונה, וברבעון השלישי של 2021 נסעו בו 931,500 נוסעים, גבוה ב-24% מהרבעון הראשון של שנת 2020, ערב הקורונה (בו נסעו בקו 753,000 נוסעים). לשם השוואה, בקו חיפה תל-אביב נסעו 1.53 מיליון נוסעים ברבעון השלישי של 2021 – משמעותית יותר מאשר בקו ירושלים תל-אביב, אך משמעותית פחות ממספר הנוסעים בקו זה ערב הקורונה – 2.02 מיליון. למעשה אף אחד מקווי הרכבת בישראל, למעט ירושלים תל-אביב דרך נתב"ג, לא חזר למספר נוסעים דומה לזה שהיה ערב הקורונה.