בשנת 2009 התגוררו תושבי ירושלים ב-194,400 דירות, בשטח כולל של 15,200,000 מטר רבוע (מ"ר). יוצא אפוא שגודל הדירה הממוצע בעיר כולה הוא 78 מ"ר, אך כמו ברוב התחומים בהם אנו עוסקים בירושלים, גם בגדלי הדירות אזורי ירושלים שונים זה מזה. בעוד שבחלק מהאזורים גודל הדירה הממוצע עולה על 120 מ"ר, כגון דרומהּ של שכונת רמות, ימין משה ומלחה, הרי שישנם אזורים בהם שטח הדירה הממוצע קטן מ-50 מ"ר, כגון חלקים מהנחלאות, חלקים מהעיר העתיקה, ועיר דוד. מה מאפיין אזורים בהם שטח הדירות גדול, לעומת אזורים בהם הדירות קטנות? השבוע נתמקד בדירות הקטנות, באחד הטורים הבאים נפנה מבט אל הדירות הגדולות, ובמקביל נפרסם באתר האינטרנט של מכון ירושלים את המפה במלואה. (ראה מטה).

מהתבוננות בפרישה של גדלי הדירות על גבי מפת העיר, ניכר כי השכונות בהן גודל הדירה הממוצע קטן מ-65 מ"ר מרוכזות במרכז העיר. ביניהן ניתן למנות את הנחלאות וסביבות רחוב יפו, כמו גם אזור מאה שערים וכרם אברהם, העיר העתיקה (למעט הרובע היהודי) וסילוואן. אזורים אלו מיושבים בצפיפות, ובאופן טבעי יחידות הדיור קטנות. עם זאת, קיימים בעיר אזורים נוספים בהם הדירות קטנות. אלו כוללים בין היתר את קטמון ח'-ט', חלק מגילה א', חלקים מעיר גנים וקריית מנחם, צפון-מזרחהּ של רמות, חלק מנווה יעקב, ומזרחהּ של תלפיות-מזרח. אזורים אלו מתאפיינים בבנייה בסטנדרטים נמוכים, אוכלוסייה ממעמד חברתי-כלכלי נמוך, וכאמור – דירות קטנות.

חלק מהאזורים בהם הדירות קטנות, שוכנים בסמיכות לאזורים בעלי דירות גדולות במיוחד. כך ברחוב הנורית (שטח דירה ממוצע 53 מ"ר) ליד אזור רחוב הנרד (104 מ"ר), או נחלת אחים (58 מ"ר) ליד שערי חסד (94 מ"ר) וקריית וולפסון (108 מ"ר). השכנות בין השונים אינה תמיד פשוטה, אך היא מסימני ההיכר של העיר מאז ומתמיד.


לחץ כאן להגדלת המפה.

נתונים נוספים קיימים במפה בפורמט Google Earth.
לפתיחת המפה בתוכנה לחצו כאן.
להורדת התוכנה (חינם) לחצו כאן.