נראה שאוקטובר 2021 היה חודש טוב לעסקים. אולי אווירת החגים והירידה במספר החולים, רגע לפני התפרצות האומיקרון, ואולי גורמים אחרים, שלחו את הישראלים לקניות בהיקף גדול ב-35% מזה של אוקטובר 2019. נובמבר היה פחות טוב ברוב התחומים, אם כי לא בכולם.

רכישות בכרטיסי אשראי מלמדות גם על סך היקף ההוצאה של הציבור, אך יותר מכך על התחומים בהם מוציאים יותר, ואלו שבהם חוסכים. בהוצאות יש עונתיות גדולה, ומסיבה זו בחרנו להשוות כל חודש לחודש המקביל. השנה אליה בחרנו להשוות היא 2019 – השנה האחרונה לפני הקורונה.

השפעת הקורונה ניכרת החל ממרץ 2020, ובעיקר באפריל, כאשר הנפילה הגדולה ביותר בהוצאות בחודש זה (כאמור – ביחס לחודש המקביל ב-2019) היא, כצפוי, בנופש ובתיירות (ירידה של קרוב ל-100%); בילוי ופנאי (81%-); והלבשה והנעלה (79%-). התחום שלא נפגע הוא מחשבים ותוכנה, אשר במרץ ובאפריל 2020 הראה עלייה של 31% ושל 19% (בהתאמה) ביחס לחודשים המקבילים ב-2019.

לאורך כל תקופת הקורונה היו ההוצאות על מחשבים ותוכנה גבוהות, והגיעו בשיא (פברואר-מרץ 2021) ליותר מ-60% מעל החודשים המקבילים ב-2019.

ההוצאות על בילוי ופנאי החלו לעלות לקראת סוף 2020, ובחודש מרץ 2021 חזרו לרמה של 2019. ההוצאות על טיסות תיירות ואירוח החלו גם הן לעלות לקראת סוף 2020, והגיעו לרמה של שנת 2019 ממש לאחרונה – בחודש נובמבר 2021. בחודש זה, כך עולה מהנתונים שמפרסמת הלמ"ס באופן שוטף, היו כל התחומים, לראשונה מאז ינואר 2020, בהיקף רכישות גבוה יותר מהחודש המקביל בשנת 2019.

לגרף הכולל את כלל הענפים