הישארו מעודכנים
סגור
29 אוקטובר

| 2020 | 13:11

טעימות תעסוקה – תעסוקה ומטרופולין

  • ללא תשלום
  • למוזמנים בלבד
  • מתקיים בעברית
  • דיגיטלי
  • ללא תשלום
  • למוזמנים בלבד
  • מתקיים בעברית
  • דיגיטלי
טעימות תעסוקה – תעסוקה ומטרופולין

הרשות העירונית לתעסוקה והאגף לתכנון ומדיניות אסטרטגית, בשיתוף מכון ירושלים למחקרי מדיניות, מקיימים סדרת מפגשים קצרים לעובדים בעירייה בנושא תעסוקה בירושלים.

מטרת ה"טעימות" היא לקיים שיח עירוני בנוגע לתעסוקה וכלכלה מקומית סביב ארוחה צהרים קלה. הפורמט כולל הרצאה קצרה של 15 דקות על סוגיה ממוקדת, אחריה משיב גורם מטעם העירייה, ולבסוף מתקיים דיון קצר.

הנושא התשיעי והאחרון בסדרת המפגשים:

תעסוקה ומטרופולין

יאיר אסף-שפירא, מכון ירושלים

מטרופולין היא אוסף גדול של יישובים עירוניים וכפריים המקיימים זיקות בעוצמות שונות אל עיר־אם, שעל שמה קרויה לרוב המטרופולין. עיר־האם מספקת לערי ויישובי הלוויין שירותים בתחומי התעסוקה, החינוך, התרבות, ושירותים נוספים. הזיקות לעיר הראשית מתבטאות בין השאר בנסיעות תדירות אליה.

בשנות השמונים נעשתה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבודה לתיחומו של מטרופולין ירושלים. ניתן לקבוע שייכות למטרופולין על ידי קריטריונים שונים. במקרה זה השאלה המובילה שקבעה שייכות יישוב למטרופולין ירושלים היתה:  האם 20 אחוז מהאוכלוסיה עובדת בירושלים או במרכזי תעסוקה במטרופולין ירושלים.
הלמ"ס לא כללה בבדיקתה את מודיעין ואת גוש עציון. מפת המטרופולין כיום כפי שנקבעה על ידי הלמ"ס מופיעה במצגת.
 
נקודות לסיכום:
בעקבות שיפור וקיצור הדרך בין ירושלים לתל אביב בעזרת הרכבת, כדאי לבחון האם ירושלים מהווה מוקד משני למטרופולין תל אביב ואם כן, מה ההשלכות לכך.
 
 

עופר גרידינגר, עיריית ירושלים

צוות תכנית המטרופולין של משרד השיכון מקדם תכנית למטרופולין ירושלים. יש בכך חסרון מסוים, כיוון שההתעסקות בעבודה זו היא בעיקר ביחידות דיור ופחות בנושאים חשובים אחרים.
לדבריו, נדרשת חלוקת המדינה לארבעה מטרופולינים בולטים,  כאשר בכל מטרופולין יש לאפשר מוקדי תעסוקה
כביש 39 הוא בעל חשיבות, יאפשר לקשר בין מטרופולין הדרום למטרופולין ירושלים. עם זאת, הנושא טרם תוקצב.
 
ההשוואה בין ירושלים לגוש דן היא השוואה מעט מטעה: השכונות בירושלים הן בסדר גודל של עיר בגוש דן. ירושלים צריכה לדבר פחות על נושא ההגירה ולנצל את העובדה שההגירה היא אל מטרופולין ירושלים ורוב הצריכה של תושבי המטרופולין היא בירושלים. יש לשים לב שמטרופולין ירושלים סובל מבעיות תפקוד בעקבות הנושא הבטחוני. עם זאת מעניין לציין כי, פרופ' עזרא סדן, כלכלן בכיר, ציין בעבר כי תמ"ג מטרופולין ירושלים גבוה הרבה יותר  מהתמ"ג של כל  ממלכת ירדן.
 
נושא חלוקת הארנונה לעסקים חייב להיבחן מחדש: יש לשנות את שיטת הארנונה ולהפוך אותה לארנונת עסקים איזורית. מהלך שכזה יאפשר לחלק את מוקדי התעסוקה הנכונים לפי מגבלות תכנוניות נכונות, מה שיכול לשפר מאד את התפקוד המטרופוליני.