גישה סביבתית תחבורתית לסיווג פעילות עירונית
פרסום מס' 14 - המרכז למדיניות סביבתית
חדשנות סביבתית במערכת התכנון בישראל
פרסום מס' 428
שנת פרסום: 2018
הנה באה הרכבת — נתונים ותרחישים על ההשפעות הצפויות מחיבור מטרופולין ירושלים לתל אביב באמצעות קו הרכבת החדש. הרכבת מתחנת יצחק נבון לכיוון תל אביב החלה את נסיעותיה זה מכבר. כיום (דצמבר 2018) נוסעות 27 רכבות ביום מירושלים לתחנת נמל התעופה בן גוריון, ומספר זהה של רכבות בכיוון ההפוך. האם הרכבת מבשרת מהפך בירושלים?
סיכום – תסריטים
לא נראה שניתן כיום לחזות את השפעת קו הרכבת החדש על ירושלים, אך ניתן לשער לגבי מספר מגמות. ראשית, יש לזכור שהפעלת קו הרכבת פותחת אפשרות חדשה שלא הייתה קיימת קודם לכן, ולא מחליפה משאב קיים במשאב חדש. מבחינה זו ניתן להניח כי היעילות הכוללת של המערכת תגדל. הרכבת, בהיותה חלופה תחבורתית לנסיעה בכביש, תייצר כנראה הקלה בעומס, לפחות בכניסה העיקרית לירושלים ממערב.
הקלה זו תייצר בתורה ביקוש מושרה, כאשר בשלב כלשהו תגיע המערכת חזרה לאיזון שנגזר מהשילוב בין נוחות הרכב הפרטי לבין הנכונות לעמוד בפקקים.
מסיבה זו ניתן להניח שגם האיזון החדש יכלול עומסי תנועה. עם פתיחתו של כביש 16 החדש, שיחבר את סיבוב מוצא עם כביש בגין בצומת בייט, ישתנה שוב שיווי
המשקל עד שיגיע שוב לאיזון.
אלמנט חדש שאותו אולי תוסיף הרכבת הוא הטיית הכף לטובת התחבורה הציבורית לא רק דרך מניעת העמידה בפקק עם הרכב הפרטי, אלא דרך הגברת הנוחות. ייתכן שיגיע הרגע שבו שילוב הרכבת עם מערך הרכבות הקלות ההולך ומתפתח בירושלים ובתל אביב ייצור מצב בו ההגעה לירושלים בתחבורה ציבורית תהיה נוחה יותר מאשר ברכב הפרטי, גם ללא הפקקים. יש לזכור שתחבורה ציבורית פוטרת את המשתמש בה מנהיגה, מחנייה, מרוב תקלות הדרך ומהאחריות לפתרונן.
שאלה גדולה בהקשר זה היא האם הרכב האוטונומי יבטל חלק גדול מיתרונות אלו של התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.
גישה סביבתית תחבורתית לסיווג פעילות עירונית
פרסום מס' 14 - המרכז למדיניות סביבתית
2005 | מחברים: ערן פייטלסון, אסנת ארנון, יהושע כהן, ישראל (לוליק) קמחי
חדשנות סביבתית במערכת התכנון בישראל
פרסום מס' 428
2013 | מחברים: איריס האן, בני פירסט, דבורה שמואלי, ערן פייטלסון