ישיבות תיכוניות חרדיות: תיאור וניתוח מצב
פרסום מס' 472
יציאה לעבודה בקרב בני ישיבות חרדים: הסיבות, החששות ממנה והתפיסות כלפיה
כתב העת לחקר החברה החרדית, כרך 1, תשע"ד 2014/2013 (יולי 2014): 65-42
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2022
זרם החינוך הממלכתי־חרדי (ממ״ח) הוקם בשנת הלימודים תשע״ד (2013/14) על בסיס החלטת הממשלה 151 בדבר חיזוק לימודי היסוד ומערכת החינוך הרשמית־ממלכתית. בזרם הממ״ח לומדים בסך הכול כ-15,300 תלמידות ותלמידים: 5,040 תלמידים ב-200 גני ילדים ו-9,830 תלמידים ב-63 בתי ספר. תלמידים אלו מהווים 3.8% מכלל תלמידי הגנים החרדיים ו-3.7% מכלל תלמידי החינוך היסודי החרדיים.
בחודש מרץ 2022 התפרסם מתווה חדש של משרד החינוך ולפיו תקציבם של חלק מן המוסדות החרדיים יחושב בהתאם להיקף לימודי הליבה, התלמידים יחויבו ללמוד ולהיבחן בשלושה מקצועות יסוד והישגי התלמידים ייבחנו בכלי מדידה והערכה אובייקטיביים של משרד החינוך. המהלך נרקם מול גורמים בכירים במערכת החינוך של חסידות בעלז, והוא מוכר בשם ׳מתווה בעלז׳. נייר עמדה זה סוקר את הרקע לחתימת המתווה, את המשמעויות העולות ממנו ואת מקומו של זרם החינוך הממלכתי־חרדי ביחס למודל המוצע במתווה
מן הנייר עולה כי ׳מתווה בעלז׳ מסמן את תחילתו של שינוי מבורך — אם אכן ימלא אחר ציפיותיו — אולם הוא אינו מייתר את נחיצותו של מוסד הממ״ח. להבדיל מהמתווה המדובר, הממ״ח הוא מוסד בעל חשיבות ישראלית ופנים־חרדית מרובה: הוא מציג אלטרנטיבה מתפתחת ומנכיח היבט אידאולוגי חשוב של ׳גישת לכתחילה׳ בכל הקשור לשילוב לימודי ליבה מלאים בבתי הספר החרדיים, לצד הפנמת ערכים פדגוגיים מודרניים, הפנמת ערכים אזרחיים ויצירת סולידריות ישראלית.
אף על פי כן, מנקודת מבטה של המדינה הוא אינו נותן מענה לערכים החשובים הנ״ל ואף מחמיץ זרמים חרדיים־מודרניים הרואים בערכים אלו חשיבות עליונה. כמו כן, ישנו חשש כי המציאות הלא־מבורכת הקיימת ברשתות החינוך החרדיות הגדולות — אשר אינן מלמדות לימודי ליבה מלאים חרף החובה המוטלת עליהן — תתרחש גם במוסדות הנכללים במתווה בעלז. הממ״ח נותן מענה מובהק לצרכיו של שוק התעסוקה המודרני של המאה ה-21 .
לצד חשיבותו של מתווה בעלז, ברור לכול שהדינמיקה של השוק הטכנולוגי־המודרני ואתגריו דורשת נקודת כניסה ייחודית, גבוהה ורחבה באופן משמעותי מזו שתושג במתווה המדובר. הממ״ח, אם אכן תורחב פעילותו, עשוי לתת מענה לדרישה זו.
כלפי הממ״ח נשמעות ביקורות רבות, אולם נדמה כי כמו כל מוסד מתפתח וחדשני, גם זרם זה מתקבל בחשד. הממ״ח פועל בתוך חברה חרדית־שמרנית, ועל כן לא מן הנמנע שהתנהלותו ׳בין הטיפות׳ תְּלֻווה לעיתים במשגים. ניתן להניח כי עם התפתחותו של הממ״ח יופנמו הלקחים והוא יעלה על דרך המלך. התפתחות זו רלוונטית גם למשתנה התקציב: שנות הפיילוט הראשונות נהנו אומנם מתקציב עודף, אך ככל שהמוסדות מתקבעים ומתפתחים, פערי התקציב מצטמצמים והשונות מהמוסד הממלכתי ׳הרגיל׳ מתאפסת.
ישיבות תיכוניות חרדיות: תיאור וניתוח מצב
פרסום מס' 472
2018 | מחברים: בצלאל כהן, ד"ר אליעזר היון, ד"ר בניהו טבילה, עמירם גונן
יציאה לעבודה בקרב בני ישיבות חרדים: הסיבות, החששות ממנה והתפיסות כלפיה
כתב העת לחקר החברה החרדית, כרך 1, תשע"ד 2014/2013 (יולי 2014): 65-42
2014 | מחברים: ד"ר יצחק טרכטינגוט