הרכיבה על אופניים כתחליף לנסיעה ברכב, מקלה על עומסי תנועה ועל בעיות חנייה, מפחיתה את זיהום האוויר, ובעלת תועלת בריאותית. ירושלים היא עיר הררית, ולכאורה אינה מתאימה לרכיבה על אופניים, אך משנה לשנה אנו רואים יותר ויותר רוכבים ברחובות העיר. לצערנו העלייה במספר הרוכבים ניכרת גם בנתוני הנפגעים בתאונות דרכים. מממוצע של 3.3 רוכבי אופניים בני 20+ נפגעים בשנה בין השנים 2003-2005, עלה מספר הנפגעים לכדי 8.3 בממוצע בין השנים 2008-2010. לשם השוואה, באותן שנים מספר הולכי הרגל והנוסעים ברכב (בני 20+) שנפגעו בתאונות דרכים דווקא ירד.
0.6% מהמועסקים תושבי ירושלים הגיעו לעבודה בשנת 2008 באופניים (כ-1,400 רוכבים ורוכבות). בישראל כולה הגיעו לעבודה באופניים 1.0% מהמועסקים. מבין הערים הגדולות בולטת תל-אביב – יפו, בה קיימת תשתית מפותחת יחסית של שבילי אופניים, ו-3.5% מהמועסקים המתגוררים בה הגיעו באופניים לעבודה. מבין הערים הגדולות, שיעור דומה לזה שבירושלים נרשם בחולון, בנתניה, ובפתח-תקווה. שיעור נמוך יותר נרשם בבאר-שבע, בת-ים, ראשון לציון, אשדוד, חיפה, ואשקלון, ושיעור גבוה יותר נרשם בבני-ברק, ברמת-גן, ברחובות, וכאמור – בתל-אביב – יפו, שהייתה גם הישוב בו דרך הגעה זו הייתה הנפוצה ביותר בישראל (מבין הישובים בני 2,000 תושבים ומעלה).

השכונות בירושלים בהן ההגעה לעבודה ברכיבה על אופניים נפוצה יחסית, נמצאות רובן ככולן מדרום למרכז העיר. האזורים בהם הגיעו לעבודה ברכיבה 2% ומעלה מן המועסקים משתרעים מנחלאות (דרום), דרך השוליים המזרחיים של שכונת רחביה, ואזור טלביה, וכמו-כן באזור קטמון הישנה, הקטמונים, בקעה ותלפיות. כל השכונות הללו מישוריות יחסית, וממוקמות ממזרח לנחל רחביה – גן סאקר, וממערב או בסמוך לקו פרשת המים. שיעור גבוה במיוחד של רוכבים לעבודה נרשם בקרב המועסקים תושבי קטמון הישנה, ומערבה של שכונת נחלאות (בין רחוב נסים בכר לשדרות בן-צבי, ובאזור רחוב המדרגות). שביל האופניים החדש על תוואי מסילת הרכבת עובר בין שכונות בהן שיעור הרוכבים גבוה, ויש לשער כי הוא ישמש אותם.

לחצו לצפייה במפה הכוללת את הנתונים המפורטים דרך מפות גוגל, או בתוכנת Google Earth 

מקור: עיבוד לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.