הנתונים נאספו במסגרת פרויקט משותף עם הקליניקה האורבנית במכון ללימודים עירוניים באוניברסיטה העברית בירושלים

אירועי שבעה באוקטובר והמערכה ברצועת עזה שבאה בעקבותיהם (חרבות ברזל) השפיעו רבות על תושבי ישראל ובתוכם גם על תושבי ירושלים. את ההשפעה ניתן לראות גם בהיקף השימוש בתחבורה הציבורית בעיר. בהשוואה לשבוע הראשון של ספטמבר 2023 (9-3.9) חלה ירידה של כ-72% במספר התיקופים בתחבורה הציבורית בירושלים, מ-2.68 מיליון תיקופים בשבוע הראשון של חודש ספטמבר לכ-748 אלף תיקופים בשבוע השני של חודש אוקטובר (15-8.10). הירידה בולטת בעיקר כשבוחנים את השימוש בתחבורה הציבורית באשכולות קווי האוטובוס הפועלים במזרח-ירושלים, בהם נרשמה ירידה של כ-90% במספר התיקופים.

לקראת סוף החודש חלה התאוששות במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים ואלו הגיעו לרמה של 67% ממספר התיקופים בשבוע הראשון של חודש ספטמבר (1.79 מיליון תיקופים), אך בעוד שבקווי האוטובוס של מערב ירושלים הגיעו מספר התיקופים ל-76% מהתיקופים בהשוואה לשבוע הראשון של חודש ספטמבר (1.43 מיליון תיקופים בשבוע הראשון של חודש ספטמבר לעומת 1.09 מיליון תיקופים בשבוע הרביעי של חודש אוקטובר), מספר התיקופים ברכבת הקלה עמד על יחס של 63% בשבוע הרביעי (535 אלף) בהשוואה לשבוע הראשון (851 אלף) של ספטמבר (הגידול בתיקופי הרכבת הקלה בשבוע הראשון של אוקטובר נבע מחול המועד סוכות- אז היו פחות נסיעות באוטובוסים של תלמידים ומועסקים ויותר נסיעות ברכבת הקלה של מבקרים בעיר) ובקווי האוטובוס של מזרח-ירושלים נרשמו 40% ממספר התיקופים לעומת השבוע הראשון של ספטמבר (160 אלף בשבוע הרביעי של אוקטובר בהשוואה ל-400 אלף בשבוע הראשון של ספטמבר).

בתוך חברות האוטובוסים במזרח ירושלים ישנו הבדל בין החברות השונות המפעילות את אשכולות הקווים בין השכונות השונות. שיעור התיקופים הנמוך ביותר בשבוע הרביעי של אוקטובר נרשם באשכול בית צפאפא-בית לחם, עם 17% מכמות הנסיעות בהשוואה לשבוע הראשון של החודש (12 אלף נסיעות לעומת 72 אלף בשבוע הראשון). השיעור הגבוה ביותר של נסיעות בשבוע הרביעי בהשוואה לשבוע הראשון נרשם בקווי אבו תור (68%). מספר הנסיעות הגבוה ביותר הן בשבוע הראשון והן בשבוע הרביעי נרשם בקווי קלנדיה-בית חנינא (121 אלף בשבוע הראשון ו-58 אלף בשבוע הרביעי- 48% מהנסיעות לעומת השבוע הראשון).