מגפת הקורונה שינתה אורחות חיים וסדרי עולם, וגבתה את חייהם של יותר משני מיליון איש ואישה ברחבי העולם. למרבה המזל, תוך זמן שיא פותח חיסון נגד הנגיף וישראל היא אחת המדינות הראשונות שהחלה לחסן את אוכלוסייתה והיא מובילה במספר המתחסנים למיליון נפש.

מבצע החיסונים "תן כתף" לחיסון אוכלוסיית ישראל נגד נגיף הקורונה החל לפני כחודש. הראשונים להתחסן היו הצוותים הרפואיים וכן בני 60 ומעלה. מנתוני משרד הבריאות (עד לתאריך ה-23.1.21) עולה שעד מועד זה התחסנו בישראל כ-2.5 מיליון איש, 1.163 מיליון מהם בני 60 ומעלה. אחוז המתחסנים בני 60 ומעלה מכלל בני גיל זה היה גבוה ועמד על 79%.

נתוני אחוז המתחסנים בני 60 ומעלה בחמש הערים הגדולות בישראל, מצביעים על פערים גדולים. אחוז המתחסנים בגיל זה בירושלים הוא הנמוך ביותר – 57%, בעוד שבתל אביב נרשם האחוז הגבוה ביותר – 83%. בחיפה, באשדוד ובראשון לציון אחוז המתחסנים נע בין 67% ל-79%. שיעור המתחסנים הנמוך ביותר בירושלים נרשם בגלל שילוב של גורמים, כמו היענות נמוכה יחסית של חלק מהאוכלוסייה הערבית והחרדית, בשל הסברה שכלל לא מדובר במגפה ולכן אין צורך להתחסן, חשש מתופעות לוואי ומהשלכות של החיסון לטווח הארוך, כשל הסברתי, קשיים בנגישות ועוד. בשל ההיענות הנמוכה להתחסן בקרב חלק מהאוכלוסייה, נקט משרד הבריאות לאחרונה במגוון פעולות על מנת להגדיל את אחוז המתחסנים – במגזר הערבי מלווים שיגיעו עם בני 60 ומעלה, גם אם אינם עונים על הקריטריונים יוכלו להתחסן, רתימת הרבנים שייקראו לציבור שלהם להתחסן ועוד.

אחוז ההתחסנות הנמוך יחסית בקרב בני 60 ומעלה בירושלים אינו ייחודי לה והוא מאפיין גם יישובים נוספים במרחב ירושלים. כך למשל באבו גוש התחסנו 64% מבני 60+, בביתר עילית 53% ובבית שמש 70%.
השוואה של אחוז המתחסנים והמעמד החברתי-כלכלי של אוכלוסיית היישוב מצביעה על כך שיש קשר בין השניים. ככלל, ככל שהמעמד החברתי-כלכלי גבוה יותר אחוז המתחסנים גבוה יותר. כך למשל בישובים שבאזור ירושלים, בהר אדר ובמבשרת ציון שמדורגים באשכולות 9-8 אחוז המתחסנים בני 60 ומעלה גבוה מאוד ועמד על 96%-98% בעוד שבגבעת זאב ובמעלה אדומים, שמדורגות באשכולות 6-5 התחסנו 83%-86% מבני 60 ומעלה. ביישובים ערבים וחרדים, המדורגים באשכולות נמוכים יחסית, אחוז המתחסנים, כאמור, נמוך יותר.
בריאות וימים טובים.