הישארו מעודכנים

    סגור
    03 יוני

    | 2020 | 16:00

    התשתיות הפיזיות במזרח העיר – צוות החשיבה מזרח ירושלים : מפגש דיגיטלי

    • ללא תשלום
    • מתקיים בעברית
    • פתוח לקהל
    • שידור חי
    • מפגש דיגיטלי
    • ללא תשלום
    • מתקיים בעברית
    • פתוח לקהל
    • שידור חי
    • מפגש דיגיטלי
    התשתיות הפיזיות במזרח העיר – צוות החשיבה מזרח ירושלים : מפגש דיגיטלי

    מכון ירושלים למחקרי מדיניות וקרן פרידריך נאומן לקידום החירויות קיימו מפגש (וירטואלי) מיוחד:

    התשתיות הפיזיות במזרח ירושלים

    מפגש צוות החשיבה עסק בנושא התשתיות הפיזיות במזרח העיר והעבודות שנעשות לשיפורן – בין השאר בהמשך להחלטת הממשלה 3790, שהתקבלה במאי 2018, ותכנית החומש הממשלתית. 
     

    רן עציון – ההשקעה בתשתיות תחבורתיות ב-7 השנים האחרונות במזרח ירושלים

    במפגש הציג רן עציון, מנהל אגף מזרח העיר, בחטיבת התשתיות של חברת מוריה, החברה העירונית שעוסקת בעבודות תשתית בירושלים. עציון סקר את ההשקעות הגדולות שנעשו בשבע השנים האחרונות במזרח ירושלים: חברת מוריה מבצעת חלק גדול מעבודות התשתית  התחבורתית במזרח ירושלים ובתוכן השקעה בתכנון ובביצוע של כבישים בשכונות – כולל מדרכות ונתיבים לתחבורה ציבורית וכבישים עורקיים. בראשם ה"כביש האמריקאי" שאמור להיות עורק תנועה מרכזי שינקז את התנועה בין השכונות המזרח ירושלמיות מדרום לצפון ממזרח לדרך חברון ואגן העיר העתיקה. 

    עציון הציג גם ההשקעות בתחום התחבורה במסגרת תכנית החומש למזרח ירושלים, בהמשך להחלטה 3790 שהן מרכיב מרכזי וחשוב בתכנית: נערך סקר ובו נמצאו כ-60 כבישים הדורשים תכנון ובנייה מחדש, מתוכם נבחרו 15 כבישים לתכנון וביצוע בהשקעה של כחצי מיליארד ש"ח.

    בין הקשיים והאתגרים המיוחדים למזרח ירושלים בעת חידוש תשתיות:
    • הזנחה ארוכה שנים בתחום התשתיות (למשל חלק ניכר של הבתים לא מחוברים לרשת המים והביוב)
    • אי אמון מצד התושבים (המחייב שיתוף התושבים החל משלב התכנון)
    • העדר תשתית סטטוטורית המאפשרת תכנון מסודר
    • בנייה ללא היתר בהיקפים גדולים על תוואי הכבישים והדרכים (המחייבת "חישוף" וריבוד זמני של הכבישים)
    • שיפועים חדים, המחייבים בנייה של קירות תמך מסיבים

    אתגרי התחבורה הציבורית

    איזי מגרה, מרכז תחום מזרח ירושלים בצוות תכנית אב לתחבורה,  הציג את הקשיים והאתגרים בפיתוח תשתית הכבישים במזרח העיר והתחבורה הציבורית המפוצלת בין 8 חברות אוטובוסים – דבר המקשה על כרטוס אחיד והנהגת כרטיס רב-קו אחד שיאפשר למזרח ירושלמים נסיעה בתחבורה הציבורית בכל העיר. 
     
    >> להרחבה על תחבורה ציבורית במזרח ירושלים: ראו בפרסום – "קידום תחבורה מקיימת בירושלים באמצעות חברה אזרחית", עמוד 39. 
     

    בעיות תכנון התשתיות במזרח העיר:

    טל עצמון, מתכנן רובע מזרח ועופר גרידינגר, מנהל האגף לתכנון עיר בעיריית ירושלים, סקרו את בעיות תכנון התשתיות במזרח העיר: העדר תכניות מפורטות ותכניות מתאר עדכניות המאפשרות תכנון מסודר של הכבישים ושטחי הציבור , העדר תקציב לתכנון תכניות בניין עיר נקודתיות הנקשרות לכבישים, קשיים בפיתוח אזור תעסוקה ומסחר חדשים (למשל באזור הר חומה-אום טובא ובוואדי ג'וז).

     
    האירוע נוהל על ידי ד"ר אמנון רמון, מרכז צוות החשיבה על מזרח ירושלים. החל משנת 1993 עוסק צוות חוקרים במכון ירושלים בחשיבה על מזרח ירושלים. הצוות נפגש במכון אחת לחודש ומטרותיו הן להביא בפני קובעי מדיניות מידע אמין ועכשווי על המגמות הדמוגרפיות, החברתיות, הכלכליות והפוליטיות במזרח ירושלים.