חברה אזרחית במזרח ירושלים - מפת ידע
פרסום מס' 526
'משמרנות מתגוננת לשמרנות מתמודדת' - אסטרטגיות התרבות של חרדים אקדמאים במרחב התעסוקתי
כתב העת לחקר החברה החרדית, כרך 4, תשע"ז 2016/2017 (יוני 2017): 54-28
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2020
מליחה זגייר, אלישבע מיליקובסקי
תוכנית החומש לצמצום פערים חברתיים־כלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים אושרה בהחלטת ממשלה מספר 3790 במאי 2018 .החלטה היסטורית ומשמעותית זו כוללת תקציב של 1.2 מיליארד ש״ח המושקעים במהלך חמש שנים במגוון תחומים, ובהם רווחה, חינוך, תעסוקה ותשתיות. תחום החינוך הבלתי פורמלי מקבל מקום משמעותי במיוחד במסגרת ההחלטה. מדובר בצעד תקדימי, מהותי ותקציבי, היות שלראשונה התקבלה החלטה להשקעה ממשלתית נרחבת בפיתוח החינוך הבלתי פורמלי במזרח ירושלים.
יישום נכון ומותאם של חינוך בלתי פורמלי יכול לחולל שינוי מהותי ועמוק בחייהם של ילדים ובני נוער. מסגרות החינוך הבלתי פורמלי יכולות להיות מקום שכל ילד מקבל בו תשומת לב ממוקדת וסיוע בביטוי העצמיות שלו כחלק מן המערך החברתי; מקום שמתהווה בו חברת ילדים הבנויה על כבוד הדדי, על הקשבה ועל קבלה; מקום שנחווה כשלב התפתחותי משמעותי בחייהם של ילדים ובני נוער תוך העצמתם וחיזוק הקהילה כולה.
בעשורים האחרונים חלה עלייה בהכרה בחשיבותו של החינוך הבלתי פורמלי, וביכולתו לפעול לשינוי חברתי ולצמצום פערים חברתיים. שורה של מוסדות וארגונים בארץ ובעולם חקרו את הנושא, וגופים בין־לאומיים קוראים לפתח את התחום ולהשקיע בו משאבים בשל הפוטנציאל הגדול הטמון בו לעידוד מוביליות חברתיות, לסיוע בהשתלבות בחברה ולצמצום פערים.
עד לתחילת יישומה של תוכנית החומש, החינוך הבלתי פורמלי כמעט לא היה קיים במערכות הרשמיות במזרח ירושלים. החלטה 3790 ,שהביאה לתכנונה ולביצועה של תוכנית החומש לצמצום פערים כלכליים וחברתיים במזרח ירושלים, חוללה תפנית משמעותית בתחום זה. את התוצאות בשטח כבר ניתן לראות בגידול עצום של מגוון התוכניות שכ־25,000 ילדים ובני נוער משתתפים בהן.
כדי לממש את מטרתה של החלטה 3790 ,דהיינו לצמצם פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים, אין די בהקצאת משאבים ובהצבת מדדים כמותיים להשתתפות. יש לבדוק באילו אופנים החינוך הבלתי פורמלי יכול לסייע בצמצום הפערים, ואילו מרכיבים צריכים להתקיים בתוך תוכניות החינוך הבלתי פורמלי כדי שהן יצליחו בכך. מתן המענה לשאלות אלו הכרחי כדי לחדד ולהבהיר את חשיבותו של החינוך הבלתי פורמלי, לגבש אסטרטגיה, מטרות ותוכניות פעולה ההולמות את האופנים הללו, ולהצליח לקבוע מדדי הערכה שיאפשרו להעריך אם התוכניות ממשות את ייעודן.
קראו עוד:
קהילה מאמינה בחינוך – מחקר הערכה בשכונות נווה-יעקב ובית-צפפא בירושלים
פרסום מס' 120
2008 | מחברים: ד"ר מאיה חושן, מיכל קורח
'משמרנות מתגוננת לשמרנות מתמודדת' - אסטרטגיות התרבות של חרדים אקדמאים במרחב התעסוקתי
כתב העת לחקר החברה החרדית, כרך 4, תשע"ז 2016/2017 (יוני 2017): 54-28
2017 | מחברים: ארנה בראון-לבינסון, תהילה קלעג'י
בניית מדיניות חברתית-כלכלית לפיתוח מזרח ירושלים
הסכסוך ותהליך השלום הישראלי - פלסטיני
הערכה מלווה לתכנית החומש לפיתוח מזרח ירושלים - החלטת ממשלה 3790
מיפוי השכונות הערביות במזרח ירושלים