הישארו מעודכנים
סגור
06 אוגוסט

| 2020 | 12:00

טעימות תעסוקה – עיר ממשל

  • ללא תשלום
  • למוזמנים בלבד
  • מתקיים בעברית
  • עיריית ירושלים
  • ללא תשלום
  • למוזמנים בלבד
  • מתקיים בעברית
  • עיריית ירושלים
טעימות תעסוקה – עיר ממשל

הרשות העירונית לתעסוקה והאגף לתכנון ומדיניות אסטרטגית, בשיתוף מכון ירושלים למחקרי מדיניות, מקיימים סדרת מפגשים קצרים לעובדים בעירייה בנושא תעסוקה בירושלים.

מטרת ה"טעימות" היא לקיים שיח עירוני בנוגע לתעסוקה וכלכלה מקומית סביב ארוחה צהרים קלה. הפורמט כולל הרצאה קצרה של 15 דקות על סוגיה ממוקדת, אחריה משיב גורם מטעם העירייה, ולבסוף מתקיים דיון קצר.

הנושא הרביעי בסדרת המפגשים:

עיר ממשל – מה היא ולמה זה טוב?

ליאור שילת, מנכ"ל מכון ירושלים

עיר ממשל הינה עיר בירה שבה יושבים מוסדות הממשל המרכזיים של המדינה וסביבה קיים האקו סיסטם הממשלתי: שגרירויות, חברות תקשורת, מכוני מחקר, ארגוני חברה אזרחית ומגזר שלישי, חברות לובינג ועוד. אלו גופים שעיקר העבודה שלהם היא אינטראקציה עם גורמי ממשל. את העובדה שירושלים היא בירת ישראל, ניתן לנצל לטובת פיתוח כלכלי של העיר וזו החשיבות המרכזית של הנושא.
 
קיומה של עיר ממשל מפותחת יכול למשוך תיירות מקצועית, להוות מרחב למעבר עשיר לידע ורעיונות באקו סיסטם וחדשנות בתחומי ממשל, ובנוסף לסייע לחיזוק תדמיתה של העיר ולשמש ביטוי לדמוקרטיה בריאה המאפשרת יחסי הפרייה הדדית בין כלל המגזרים.
 

תנאי הסף לקיומה של עיר ממשל מוצלחת

המחקר אבחן את תנאי הסף הבאים:

  • קריה אטרקטיבית, מיקום מרכזי ואינטראקציה חזקה עם העיר
  • נגישות טובה להולכי רגל ותח"צ
  • קיומו של אקוסיסטם פעיל ומקושר
  • מסה קריטית של אוכלוסיה צעירה וחזקה המתגוררת בעיר ועובדת במגזר הממשלתי ובאקוסיסטם.
 

הממשל כמעסיק מרכזי בירושלים

המצב בירושלים הינו שהעיר נסמכת באופן בולט על הממשלה. שלושת תחומי ההעסקה הבולטים בעיר הם ענפי ממשל או ענפים הנסמכים על הממשלה: חינוך, בריאות ורווחה ומנהל מקומי. כ-50% מהמועסקים בעיר, עובדים בענפים אלו. 
38,000 מועסקים בירושלים בתחומי ממשל מקומי וציבורי. מתוכם:

20,100 (53%) גרים בירושלים
9,600 (25%) גרים במטרופולין

8,400 (22%) בשאר הארץ

 

נגישות ומיקום

מקומה של קרית הלאום הוא אמנם בלב העיר אך בניתוק מוחלט ממנה, אזור קרית הממשלה מנותק ממוקדי מסחר, מנוכר וישנו חוסר ניצול מובהק של המרחב הציבורי.
כתוצאה מכך, אחוז העובדים הגדול המגיע מחוץ לעיר, לא נעזר כלל בשירותי המסחר שלה. בשונה לדוג' מהמתרחש בעיר תל- אביב. 
 

האקו סיסטם הממשלתי:

חלק מהממשל לא יושב בירושלים, רשתות התקשורת ומערכות העיתונים ברובן, אינן יושבות בירושלים, שגרירויות כמעט ואין בעיר, ובגלל חוסר הנוחות של הקריה, כמעט ואין חברות מסחריות ולובינג.
לעומת זאת, הגופים הבאים כן ממוקמים בעיר: מכוני מחקר ואקדמיה, חברה אזרחית ומגזר שלישי וארגונים בינלאומיים: הסוכנות, הג'וינט ועוד.
 

מה הלאה?

ישנם גופים שונים המובילים מהלכים כדי לפתח את הקונספט של עיר ממשל: משרד ירושלים ומורשת, הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים.
 
העברת כלל היחידות הממשלתיות לעיר תניב תוספת של כ-382 מליון ש"ח לעיר יחד עם תוספת של כ-9540 עובדים חדשים שיועסקו בענפי הממשל השונים והנסמכים אליהם. כמו כן, על פי מסמך שפורסם בסוף יוני 2020 על ידי המממ – מרכז המחקר והמידע של הכנסת, העברת חברות ממשלתיות תוסיף לעיר כ-6000 מקומות עבודה חדשים וסכום של 35 מלש"ח מארנונה לא למגורים.
 

תגובות: שרית גולדשטיין, סמנכ"ל משרד ירושלים ומורשת:

החשיבות של עיר ממשל היא בעיקר עבור תדמית העיר, החסם הגדול הוא החיבור בין העירייה לממשלה בפעילות עבור חיזוק ירושלים כעיר ממשל. קיימות תכניות שונות לפיתוח מרחב קריית הלאום אולם לא קיים קשר הדוק ביניהן. 
עובדת היותו של האיזור מנותק ממוקדי השכונות עשויה לאפשר בו גם פעילות בסופי שבוע. יש לבצע תכנון ולהציב יעדים וקביעת מדיניות של כלל הגורמים לשיפור המצב.
גובשה החלטה מאוזנת להעברת היחידות הממשלתיות, ולא קיים חוסר בדיור זמין.  יש אתגרים אחרים בנושא העברת היחידות הממשלתיות – ביניהם התנגדות של וועדי עובדים ועוד.
המעורבות של העירייה והקמת המנהלת להעברת היחידות הממשלתיות חשובים לחיזוק העיסוק וקבלת החלטת בנושא.
 

יוסי חביליו, חבר מועצת העיר ויו"ר המנהלת להעברת היחידות הממשלתיות:

הקמת המנהלת מבטאת את החשיבות שרואה העירייה בהעברת משרדי הממשלה, החלטת הממשלה משפרת את המצב אולם יש בה כמה לקונות. נושא החברות הממשלתיות הוא עוד פחות טוב וגם אם יעברו רק חלק מהחברות, זה יכול להוביל לפריחה משמעותית בעיר. יש בנייה מסיבית של שטחים ומחסור בדיור ממשלתי לא יהווה בעיה בטיפול בנושא.