ירושלים כעיר בירה שִׁניוֹנית: מרחב חדשנות אזורי וכלכלת ממשל
פרסום מס' 576
ירושלים כעיר ממשל: תמונת מצב 2021
פרסום מס' 570
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
מחקר זה נועד להציג בפני מקבלי ההחלטות את היתרונות הכלכליים והאחרים הגלומים בהפיכתה של ירושלים לעיר ממשל פעילה ומוצלחת.
עיר ממשל מוצלחת היא עיר בירה שבה המגזר הממשלתי מהווה חלק מרכזי במרקם העירוני, וסביבו מתקיימת מערכת שלמה של מרכיבים עוטפים - זהו האקו-סיסטם הממשלי. בין מרכיבי האקו-סיסטם מתקיימת שורה של אינטראקציות מסוגים שונים כשבליבם שיתופי פעולה בנושאי חשיבה, פיתוח ידע ופיתוח כלים חדשניים לשיפור הממשקים שבין המרכיבים הללו. המרחב הפיזי-אורבני של העיר, המכיל את המגזר הממשלתי, הוא זירת ההתרחשות של האינטראקציות הללו.
המחקר בוחן את הסיבות לפער שבין הפוטנציאל הגדול של ירושלים להיות עיר ממשל מובילה, לבין המציאות העכשווית. ירושלים כעיר ממשל סובלת מחולשות רבות, כמו פיזור חסר הגיון של משרדי הממשלה ברחבי העיר, העדר מרכיבים חשובים באקו-סיסטם הממשלי, ומכך שמחצית מעובדי המגזר הממשלתי בעיר כלל לא גרים בה. ברם, המוקד של חולשות אלה הוא קרית הלאום. על אף השקעה רבה בתכנון ובנייה של מוסדות השלטון השוכנים בה, קרית הלאום לוקה בניתוק בולט מהמרקם העירוני, מתשתית תחבורה ציבורית דלה, מהעדר מוחלט של שטחי מסחר ומחוסר ניצול מובהק של המרחב הציבורי.
ההיבטים המרכזיים לפעילותה של עיר ממשל מוצלחת הם: מיקום מרכזי ואטרקטיביות של קריית הממשלה; נגישות טובה לקריית הממשלה; פעילות של כל מרכיבי האקו-סיסטם בעיר; ומסה קריטית של אוכלוסייה צעירה וחזקה, שעובדת במרכיבים השונים באקו-סיסטם הממשלי. חלק מההיבטים הללו מתקיימים גם בירושלים, בעוד אחרים חסרים, או מתקיימים בצורה חלקית מאוד. בירושלים מועסק המספר הגדול ביותר בישראל של עובדים בשירות הממשלתי, אך רק כמחצית מהם מתגוררים בעיר.
מבחינה תכנונית, תכניות בניין עיר איכותיות חלות על המתחם, אך יישומן לוקה בחסר. קרית הלאום משדרת למבקרים בה "אנטי עירוניות", בעיקר עקב שיקולי בטחון ושיקולי ישימות המביאים בחשבון בעיות של טווח מיידי במקום פתרונות של טווח ארוך. מצב זה, של האזור כשממה אורבנית, יוצר השפעה שלילית על הפוטנציאל התפקודי והכלכלי של ירושלים כעיר ממשל. גם האקו-סיסטם הממשלי בעיר אינו מושלם, וחסרים בו כמה מרכיבים משמעותיים ובראשם שגרירויות זרות, תקשורת ומשרדי לובינג וייעוץ אסטרטגי. נוכחות הממשלה בבירה אף היא אינה מלאה.
המפתח ליצירת מציאות עירונית חדשה, משגשגת ובריאה- טמון ביצירת חיבור פיזי ותפקודי פשוט ונעים בתוך קריית הלאום על אלפי עובדיה ובינה לבין יתר חלקי העיר. יישום ההמלצות יוכל להעניק תנופה לפיתוחה הכלכלי של ירושלים ולחיזוק מעמדה כליבה הממשלי של מדינת ישראל. בנוסף, הדבר יוכל לשמש כמהלך מניע לגיבוש תוכנית אסטרטגית מקיפה בנושא עיר ממשל בירושלים בשנים הקרובות. בחזוננו אנו רואים שילוב מאמצים של העירייה, הממשלה וגופים נוספים במטרה להפוך את בירת ישראל לעיר ממשל מוצלחת ומשגשגת, שבה מתקיימים יחסי גומלין עשירים בין מרכיבי האקו-סיסטם הממשלי, ברמה אחת עם ערי ממשל מוצלחות כמו וושינגטון וברלין.
ירושלים כעיר בירה שִׁניוֹנית: מרחב חדשנות אזורי וכלכלת ממשל
פרסום מס' 576
2023 | מחברים: ד"ר שרית בן שמחון-פלג...
ירושלים כעיר ממשל: תמונת מצב 2021
פרסום מס' 570
2021 | מחברים: אראלה חזן-גנן, ד"ר שרית בן שמחון-פלג, עומר יניב...
עיר ממשל: המצב התכנוני בקריית הלאום
פרסום מס' 501
2019 | מחברים: תמי גבריאלי, אראלה חזן-גנן, נדן פלדמן, ד"ר שרית בן...
ירושלים כעיר ממשל: מסמך מדיניות
פרסום מס' 500
2019 | מחברים: נדן פלדמן, ד"ר שרית בן שמחון-פלג, תמי גבריאלי, ארא...
התועלת הכלכלית מהעברת יחידות ממשלתיות לירושלים
2018 | מחברים: נדן פלדמן...
חזון ירושלים כעיר ממשל ויישומו
מכון ירושלים למחקרי מדיניות, רד"ק 20
שמאל, ימין ופייק פוליטיקה - שעתן של המפלגות הקטנות
דיגיטלי
שמאל, ימין ופייק פוליטיקה - אתגרי 2021 אל מול מחדלי 2020
דיגיטלי
דיגיטלי
הרצועות הירוקות בירושלים- מגן סאקר לעמק הצבאים
דיגיטלי מהגן הבוטני
ובליבה בירה - כיוונים לשגשוגה של עיר ממשל
דיגיטלי
צוערים לשירות המדינה - מחזור ח' - ממידע למדיניות
מכון ירושלים למחקרי מדיניות, רד"ק 20
טעימות תעסוקה - ערי בירה שניוניות - עיר ממשל
דיגיטלי
שמאל, ימין ופייק פוליטיקה - ממחאה למרי אזרחי
אונליין
עיריית ירושלים
אירוע דיגיטלי: דמוקרטיה בצל הקורונה
מפגש דיגיטלי
טעימות תעסוקה- איכות מול כמות בשוק התעסוקה הירושלמי
עיריית ירושלים
מכון ירושלים למחקרי מדיניות, רד"ק 20
ממשלה חכמה- חדשנות ויזמות במגזר הציבורי
מכון ירושלים למחקרי מדיניות, רד"ק 20
התנדבות בישראל - מיפוי ונתוני רקע
המגזר השלישי בירושלים בצל משבר הקורונה
N12 | ירושלים מפספסת את תפקידה האמיתי
דה מרקר | המנכ"ל המסתמן של משרד האנרגיה: ליאור שילת, יועצו לשעבר של אריאל שרון
כלכליסט | השכר הממוצע בירושלים נמוך ב-2,000 שקל מזה הארצי
גלובס | מי נמצא במקום ה-120 ברשימות של המפלגות לכנסת?
כל העיר | הפגיעה הכלכלית בנשים הירושלמיות במשבר הקורונה: ההצעה להקמת כוח עירוני להסבות מקצועיות
שקוף | הממשלה אישרה: מעכשיו השלטון יתייעץ אתכם יותר
שולחן עגול – השפעות הקורונה על ירושלים
גלובס | האזרחים הפכו לאויב שהמדינה נאבקת בו דרך שיטור ואכיפה
מקור ראשון | מהתגשמות החורבן להתגשמות הנבואה: נטילת חלק בבניינה של ירושלים
גלובס | "בסוג כזה של משבר המדיניות מוגבלת באופן טבעי בצעדיה"
מעריב | בעלי העסקים בירושלים: "הקורונה פגעה בנו יותר מהאינתיפאדה"
מקור ראשון | ציון דרך: האם כל משרדי הממשלה עלו לירושלים?
ערוץ 7 | איילת שקד בכנס של מכון ירושלים: נהיה אופוזיציה לוחמת
מכון ירושלים חוקר מהבית – מאמרים חדשים ואירועים דיגיטליים קרובים
כל העיר | יום האישה הבינלאומי 2020 בירושלים: מה קורה בשדרה הניהולית בעירייה?
בעוד הפוליטיקאים מתגוששים, המגזר השלישי בישראל עומד בפני קריסה
במנהרה אל העתיד של ירושלים: צפו בתמונות מסיור יוצא דופן
הארץ | "זה לא הקפיטול": בשביל מה צריך להרחיב את משכן הכנסת?
כיפה | עופר ברקוביץ: "הממשלה לא באמת מעוניינת להעביר את משרדיה לירושלים"
כלכליסט | מה חסר בקריית הלאום בירושלים כדי לשפר את איכות השלטון?
המגזר הציבורי בירושלים ובישראל
קורונה - הזדמנות למהפך בשבילי האופניים בישראל
האם מגיפת הקורונה היא הזדמנות להגביר את האמון בממשל?
העיר במספרים: הבחירות לכנסת ה-18
העיר במספרים: שביעות רצון תושבים משירותי העירייה
העיר במספרים: שביעות רצון משירותי הרשויות המקומיות
מחאת יולי-אוגוסט מול מחאת ספטמבר
כולם מדברים על צדק-איש לא מדבר על שלום
הכבוד הנרמס של ארדואן וצדקת הדרך של נתניהו
נמרוד בוסו בכלכליסט: ראיון עם האדריכל אמיר מן