גישה סביבתית תחבורתית לסיווג פעילות עירונית
פרסום מס' 14 - המרכז למדיניות סביבתית
הירשמו לניוזלטר של המכון
קבלו מאיתנו עדכונים מפעם לפעם
שנת פרסום: 2005
מיכל מייזליש
מחקר זה סוקר בפירוט את מהלכי ההתנגדות לפרויקט כביש חוצה ישראל בשנים 1993- 2002. ההתנגדות נעשתה על ידי גופים רבים, סביבתיים ברובם, וכללה פעולות בתחומים: תכנוני, מקצועי, משפטי, ציבורי, פוליטי, כלכלי ופעולות ישירות.
למרות אי הצלחתו של המאבק לעצור את כביש חוצה ישראל בחלקו המרכזי, יש למאבק הישגים ארוכי טווח בשינוי דעת הקהל ובהשפעה על מקבלי ההחלטות בנושא ההשקעה בסלילת כבישים לעומת השקעה בתחבורה ציבורית, בהחדרת כלים חדשניים לפעילות התנועה הסביבתית בארץ, ביצירת קשרים בין ארגונים, בחיבור בין הנושא הסביבתי לנושא החברתי ובהעלאת הנושא הסביבתי על סדר היום הציבורי.
אם כי מהותו של מחקר זה היא תיעוד מדויק של המאבק בכביש חוצה ישראל על כל שלביו ופרטיו, הרי שניתן לנסח מתוך המסקנות המסתברות בפרק הדיון מספר קווים מנחים למאבקים סביבתיים, כלקחים לעתיד: שמירת "אצבע על הדופק" על ידי בחינת תכניות בנייה ופיתוח לטווח ארוך, על מנת להגיב בזמן הנכון; הגדרת מטרה ברורה ומוסכמת למאבק ובניית תכנית פעולה עד להשגתה; קיום פעילות רציפה ומתמשכת ללא הפסקות ותוך קיום "זכרון מאבקי"; תיאום פעולות בין הארגונים השונים המנהלים את המאבק, אם על ידי גוף מרכז ואם על ידי תקשורת יעילה; קיום בסיס ידע מסודר; ופעילות מקצועית יותר במישורים הפוליטיים, התכנוניים והמקצועיים.
גישה סביבתית תחבורתית לסיווג פעילות עירונית
פרסום מס' 14 - המרכז למדיניות סביבתית
2005 | מחברים: ערן פייטלסון, אסנת ארנון, יהושע כהן, ישראל (לוליק) קמחי
השכלה גבוהה בירושלים: עיר.אקדמיה