באחד הימים האחרונים, בזמן משבר הקורונה, התבוננתי בצילום לוויין של ירושלים, שנראה צלול במיוחד, ותהיתי לגבי איכות האוויר בימים הללו, בהם מופחתת הפעילות מאוד. 

איכות האוויר נמדדת ומפורסמת באופן רציף על-ידי מערך ניטור האוויר של המשרד להגנת הסביבה, המפעיל מספר רב של תחנות ניטור. בדקנו מספר תחנות בירושלים, ובחננו את שיעור תחמוצות החנקן (NOx) באוויר. מזהם זה נובע משריפת דלקים, ועשוי להיות מושפע מהצמצום בנסיעת מכוניות. המזהם נמדד בחלקים למיליארד — מיקרוגרם תחמוצת חנקן למטר מעוקב אוויר מוכפל במקדם הנובע מגובה התחנה מעל פני הים, המשפיע על צפיפות האוויר.

שעת השיא בזיהום מתחמוצות חנקן היא ב-8:00 בבוקר, כאשר אנשים נוסעים לעבודה, ובימים כתיקונם, גם הילדים נמצאים בדרכם למסגרות החינוך. בדקנו את רמת הזיהום בשעה 8:00 בכל יום חול, החל מתחילת פברואר ועד 2 באפריל. 

בתחנות הממוקמות בכיכר ספרא ובשכונת בקעה (מכללת אפרתה), נראה שעד ל-16 במרץ רמות הזיהום היו רגילות, כאשר הממוצע השבועי (של הרמה ב-8:00 בימי חול) נע בין 15-20ppb. ב-15 במרץ פורסמו הנחיות לגבי סגירת כל מוסדות החינוך וצמצום משמעותי של כוח האדם במקומות העבודה. החל מ-17 במרץ רמות הזיהום בשתי התחנות הללו ירדו באופן משמעותי, לא עלו על 15ppb, וברוב הימים היו נמוכות מ-10ppb. 

שתיים מהתחנות הממוקמות בסמוך לצירי תחבורה ראשיים, בר אילן (סמוך לצומת סנהדריה) ודבורה הנביאה (סמוך לרחוב הנביאים), מאופיינות ברמות זיהום גבוהות יותר, אך גם שם, למעט ביום ראשון, 22 במרץ, הרמות ירדו לכחצי ממה שהיו קודם לכן.

מעניין לראות שבבחינה לאורך שעות היום, לא חל שינוי גדול בתחנות ספרא ואפרתה, ושתיהן התאפיינו באותו דגם לפני ואחרי ההנחיות החדשות, דגם הכולל שיא בשעות 7:00-8:00 בבוקר, ושיא נוסף (בבקעה אף גבוה מהבוקר), סביב 20:00-22:00. מפתיע שגם ללא השעה הקבועה של תחילת הלימודים בבית הספר, שגרת היום, למי שעדיין יש כזו, נצמדת לאותן שעות.

בכל מקרה, טוב לדעת שלמצב החדש יש גם השלכות חיוביות. הישארו בבית, אך פתחו את החלונות.