ברקע המלחמה במגפת הקורונה, מתחולל ויכוח, האם בכלל יש כאן מגפה. חלקים גדולים בציבור טוענים שהשד אינו נורא כל כך, וודאי שאינו מצדיק צעדים שהשפעתם על הכלכלה קיצונית. מנגד, מנסים אחרים, וביניהם משרד הבריאות, להסביר שמדובר במחלה לא קלה, ושגם אחרי שמבריאים ממנה עלולים להיות סיבוכים.

מחנה הממעיטים בחומרת המחלה משתמש כטיעון בנתוני התמותה מקורונה, אשר בישראל הם לשמחתנו, נמוכים. מנגד, נטען כי יש לבחון את כלל התמותה, כדי לזהות האם ישנה תמותה שאולי לא נובעת ישירות ממחלת הקוביד-19, אך בעקיפין קשורה אליה, כמו טיפולים שהוזנחו, מחלות לב שהחמירו כתוצאה מהקוביד-19 וכולי. ניתן לבדוק זאת על-ידי בחינת כלל מקרי המוות, במטרה לזהות האם יש "תמותה עודפת", כלומר יותר מקרי מוות מהרגיל.

במבט ראשון נראה שכן. החודשים ינואר-יוני 2020 בישראל היו הקטלניים ביותר בעשרים השנה האחרונות, למעט שנת 2019. בבדיקת הרבעון השני של השנה, אפריל עד יוני, שנת 2020 הייתה הקטלנית ביותר, כלומר שמספר הפטירות בה היה גבוה ממספר הפטירות בכל רבעון שני מאז שנת 2000. כאשר העליתי נתונים אלו בפני עמיתים, אחת ההערות הייתה שהמגמה הזו נובעת, בין היתר, מגידול האוכלוסייה. לי נראה היה שהנירמול לגודל האוכלוסייה לא ישנה את המגמה, אבל נעניתי לאתגר.

קטן אמונה ניגשתי לבנות את הנתונים לפי גודל האוכלוסייה. השתמשתי בנתון של אוכלוסייה ממוצעת לכל שנה, כאשר לשנת 2020 אמדתי את האוכלוסייה הממוצעת (שתתפרסם רק בסוף השנה, מן הסתם), על ידי הכפלת האוכלוסייה ב-2019, באחוז הגידול מהשנה שלפניה.

הנתונים היו חד משמעיים, והפוכים לממצא הקודם. בבדיקה של פטירות לכל מיליון נפש באוכלוסייה, מסתבר ששנת 2020 היא, עד כה, הכי פחות קטלנית בעשרים השנה האחרונות. בחצי הראשון של השנה נפטרו בישראל 2,573 תושבים לכל מיליון נפש באוכלוסייה, המספר הקטן ביותר של נפטרים למיליון, לפחות מאז שנת 2000. בגרף ניתן לראות את המגמה לאורך החודשים. חשוב לומר שיש עוד מה לבדוק כדי לבסס את הקביעה הזו, כגון שיעור תמותה מתוקנן לגיל.

האם היעדר התמותה העודפת אומר שאין מגפה? בעיני לא. אחוזי התפוסה במחלקות הקורונה גבוהים מאוד (בהדסה עין-כרם ובשערי צדק כרגע 170% ו-110% בהתאמה), ומספר החולים המונשמים נמצא במגמת עלייה. לשמחתנו, כרגע מקרי המוות אינם רבים, אבל מכאן ועד הטענה שהשד אינו נורא, המרחק רב.

בדרך כלל נתוני האוכלוסייה לחודש הקודם אינם זמינים. מאמץ של גיא זומר (מידע לעם) ושיתוף פעולה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הובילו להכנה ופרסום של הנתונים על ידי הלשכה, וכאן המקום לומר תודה.

שימרו על עצמכם, ואם אפשר, גם על אחרים.


עדכון ספטמבר 2020: נתוני יולי ואוגוסט נראים פחות טוב. מספר הנפטרים באוגוסט 2020 היה גבוה מזה שברוב חודשי אוגוסט בעשור האחרון. הנתונים כאן. נתונים נוספים לגבי תמותה עודפת, בהשוואה למדינות אחרות ובחיתוך לקבוצות גיל, ניתן למצוא לדוגמה באתר mortality.org. המחשה של נתונים אלו לגבי קבוצת הגיל של 85+ ניתן לראות לדוגמה באתר ourworldindata.org.